Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra förmånscykel

Hej, 

 

Har ett AB i vilket enbart jag arbetar och skulle vilja ha en förmånscykel. Bolaget ägnar sig inte åt cyklar eller budverksamhet, utan detta kommer att vara en ren förmån till mig. 

 

1) Säg att jag köper en cykel på firman for 15.000:- inkl moms. Hur bokför jag inköpet? Är momsen avdragsgill? 

2) Kan jag ha flera cyklar i bolaget? T.ex. en elcykel och en vanlig cykel? Självklart kommer jag förmånsbeskatta detta enligt konstens alla regler. 

 

/Andreas.. 

1 SVAR 1

Det är nog mycket stök för lite verkstad med cykelförmån om man säger så. Rent bokföringsmässigt så bör du få lyfta moms på inköpet, åtminstone om du kan bevisa att den även används för tjänstecykling (det är ju även en förutsättning för momslyft på bilar, d.v.s. att den används i tjänsten). Så frågan är väl om du kan bevisa att det finns ett behov av tjänstecykling. Bokförs i övrigt som en inventarie, du får ju, om du vill, göra direktavdrag på den när den kostar så pass lite. 

När det gäller elcykel så är det lite andra kostnader där men principen med moms blir ju densamma. Och du kan även idag få två förmåner. Tidigare så fick man förmån på det dyraste fordonet men idag så beskattas dispositionsrätten, inte själva användandet så har du två cyklar så kan det absolut bli två förmåner. Hur man beräknar förmånen kan du läsa om här, lycka till: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/cykelforman.4.46ae6b26141980f1e...