Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jallow
UTFORSKARE

Bokföra försäkring

Vilket konto ska jag använda för försäkringar när jag bokför manuell verifikation i efterhand i enskilt bolag? Hittar inget som jag tycker passar. Undrar också om försäkringar är momsfria, det specificeras ingen moms på leverantörsfakturan.

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Företagsförsäkringar bokförs vanligtvis på konto 6310.

 

Bilförsäkringar på konto 5612.

 

Försäkringspremier är momsfria.

 

MVH

RoffaK

Tack för ditt svar. Jag tänkte också på det kontot men dessvärre finns inte 6310 som alt. och systemet godtar det inte när jag försöker skriva in det manuellt, vet inte varför. Jag ska ju skapa och bokföra verifikationer i efterhand, kan det ha något med saken att göra? Jag tänker att jag kan välja 1930 (?) för kredit eftersom försäkringspremien drogs från kontot via autogiro men jag vet inte vilket konto jag ska välja till debit. 

Något tips?

Hej

 

Det kan ibland bli så att ett konto finns i innevarande år men saknas i tidigare räkenskapsår. Då får man välja det gamla räkenskapsåret när man lägger upp ett nytt konto i Kontoplan.

 

MVH

RoffaK

Jag förstår. Saken är den att detta bolag har endast varit aktivt sedan feb i år. Det ska nu avregistreras eftersom ett AB startats så tidigare räkningsår finns inte. Tack snälla för att du försöker hjälpa mig, det uppskattas. 

Jag har löst det nu. Tack

Sarah