Hej!
Jag har kört fast och behöver akut hjälp, senast imorgon helst...Tackar redan här, på förhand
Jag leasar några maskiner och har fått två fakturor. Kan någon hjälpa mig med bokföringen? Jag har hittat ett svar i forumet liknande mitt ärende men det räcker inte.
På den första fakturan för februari står:
Första förhöjd leasing avgift, 22400
# Avgår tidigare inbetalt belopp, handpenning, -28000
Förskottskostnad, 308
Leasing avgift, 1845
Försäkring, 354
Uppläggningsavgift, 550
Fakturaavgift, 59
Moms, 6379
Totalt att betala, 3895
# Obs! De 28000 är inbetalt till försäljningsföretaget på separat faktura, fakturorna ovan är från leasing bolaget, blir inte det fel? 28000 bokförs ju på försäljningsföretaget.
Andra fakturan för mars:
Försäkring, 303
Leasing avgift, 1845
Fakturaavgift, 59
Moms, 552
Totalt att betala, 2759
Jag antar att resterande fakturor kommer att se ut som mars fakturan?
Hur bokför jag dessa? Leasingen kommer att fortlöpa i 60 månader, kan jag förenkla bokföringen för kommande fakturor på något sätt om beloppet är detsamma? Ska dock se om elektronisk faktura funkar så att jag slipper faktura avgiften varje månad.
... Visa mer