Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MatildaT
NY MEDLEM

Bokföra försäljning av en leasingbil via bilhandlare

Hej!

Jag har en kund som haft en leasingbil via företaget. Den här bilen har nu blivit såld och ersättning har kommit in på bolagets bankkonto. Min fråga är nu hur detta ska bokföras. Vi har nedan information kring bilen och försäljningen.

 

Det enda som finns uppbokat i balansen just nu kring bilen är förutbetalda leasingavgifter på 39 936,12 kr på konto 1720.

Vid försäljningen kommer det in 103 075 kr på bolagets bankkonto (enligt underlaget från bilhandlaren är detta inkl. moms). Av avtalet från bilhandlaren får vi ut följande information:

Bilhandlaren betalar 280 000 kr inkl. moms för bilen. I lösenavgift till leasingbolaget avgick 176 925 kr inkl. moms. Och detta summerar då till de 103 075 kr som kommit in på banken.

 

Min fråga är då hur vi bokför detta/vilka konton som ska användas och om/hur mycket moms vi får ta upp?

 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Just lösen/försäljning av leasing är ett lite klurigare område, speciellt vid sådana här tillfällen där man inte löser ut sin leasingbil och sedan säljer den utan den säljs mellan leasingbolaget och bilhandlare och du får en form av ersättning för det. 

 

Här beror det lite på vad du fått för underlag av leasingbolaget och bilhandlaren hur man hanterar detta. Fick du en kreditfaktura av leasingbolaget på detta? Eller något underlag från bilhandlaren? Vem fick du pengarna av, leasingbolaget eller bilhandlaren? Det låter mer som att du fått från bilhandlaren ett underlag, där en del av försäljningen går till lösen av bilen och resten till dig. I denna länken så kan du läsa mer om olika hanteringar av lösen. Ditt fall låter som den första, dvs att rätten att köpa leasingbilen säljs till bilhandlaren, där bilhandlaren löser ut bilen och leasingtagaren ( du ) får eventuellt övervärde. I sådana fall så skall detta hanteras som en ersättning eftersom du aldrig ägt bilen, och bör då redovisas med full utgående moms och som en övrig intäkt. 

 

Så baserat på den informationen du gett så skulle jag säga att du bör redovisa 103 075 ink moms som en intäkt. Så ex moms mot ett 39XX konto i kredit och mot 2611 i kredit, vilket bör bli 82 260 som intäkt och 20 615 moms. Samtidigt måste du även hantera den förutbetalada leasingavgiften som är kvar i bokföringen, som minskar din intäkt i slutändan. Denna bör alltså krediteras från 1720 och debiteras mot 5615 för att tas bort från bokföringen och visas som en ökad leasingkostnad. 

 

Jag skulle dock rekommendera att ta kontakt med en konsult för att du skall få det rätt i din bokföring, då det som sagt är ett litet klurigt område med lösen av leasingbil och ofta kräver att man har tillgång till underlag som bara konsulter kan ha. Skatteupplysningen kan också vara till hjälp i vissa fall om hur detta skall redovisas, både gällande momsen och intäkten.

 

Ha det fint!

Josefine