Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra försäljning av inventarie

Hej,

Vi har sålt inventarier och jag har bokfört detta korrekt men momskonttollen säger att det är fel. Då hittade jag en gammal tråd här som beskrev att jag skulle bokföra två poster med försäljning också.

Först vanlig försäljning i kredit sedan jämna ut samma belopp i debet med ett försäljningskonto som är momsfritt och på så vis tar försäljningskontona ut varandra i bokföringen men redovisas korrekt till momsrapporten. Det blir ändå inte rätt så jag vet inte vad jag gör för fel, finns det något annat alternativ?

/Johanna

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Lägg bara på omsättningen manuellt på fsg av inventarien när du redovisar på Skatteverkets hemsida.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fast det går väl inte, hur skall jag redovisa detta i bokföringen, måste väl göra en verifikation eftersom jag fått in pengar på banken?


Fd medlem
Inte tillämpbar

Men bokfört det rätt har du ju redan gjort enligt din fråga. Att momskontrollen blir fel beror ju på att inventariekontona inte är momskopplade. Därför lägger du bara manuellt på omsättningen på själva redovisningen till skv.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har lagt dessa inventarier på ett specifikt konto så i teorin så skulle jag kunna momskoppla de konto med rapportkod 5? Måste nämligen göra en korrekt momsrapport för vi har fått godkänt av SKV  att göra en annan manuell korrigering som görs månadsvis för sedan göras kvartalsvis hos SKV. 

Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej Isabelle!

Om du har bokfört försäljningen på två olika konton, där du på det konto du bokför i kredit har momsrapportkod 5, och på det kontot som du bokför i debet inte har någon momsrapportkod så kommer beloppet du bokfört i kredit komma med på momsrapporten. På det konto du bokfört momsen på ska det vara en momsrapportkod som är 10, 11 eller 12 som är momsen för det som är i ruta 5.
På inventariekonto ska du inte ha någon momsrapportkod. Du kan även skriva ut momsrapporten detaljerat så ser du vilka konton det är som kommer med på rapporten, och då hittar du kanske vad det är som saknas eller är med för mycket.

//Linnea