Hur ska jag bokföra att jag har sålt någon/några av min a inventarier som jag köpt in och som finns bokförda som inventarier i mitt företag?
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-07-27
Löst! Gå till lösning.
Tack för svaret, hur blir det nu på momsdeklarationen ingen försäljningen men vi har moms att redovisa?
Hej igen!
Inga problem. Som jag nämnde tidigare i vår konversation så skall försäljningen redovisas i ruta 42 om den är momsfri. Om den är momspliktig så skall själva intäkten redovisas i ruta 05 och den utgående momsen i ruta 10. Så baserat på de siffror du gett mig så verkar din försäljning vara momspliktig och 25%. Efter att ha kikat lite så verkar det vara momskod 05 för intäktskontot och momskod 10 för momskontot som bör användas i Visma eEkonomi för att det skall bli rätt för dig.
Ha det fint!
/ Josefine
Nu är det inte moms på 3973 och inget försäljningskonto som backar upp momsen på 12, 500, det kommer att bli diff i deklarationen eller hur gör man där? Ska jag lägga dem 50 000 som vi har på konto 3973 i kredit ska jag lägga dem i momsdeklarationen ruta 5 fast det inte är så i bokföringen
//Tina
Hej igen!
Okej, om du inte har en momskod inställning på konto 3973 och har använt detta kontot i bokföringen med ingen moms så behöver du lägga upp ett nytt 397X konto som har en momskod kopplad till sig för 25% moms. Tex 3974 Försäljning inventarier, 25% moms. Vad jag kunde se så har du Visma Administration vilket betyder att du kan läsa om vilka momskoder som gäller här.
Så för att du skall få rätt i din momsrapport och rätt med bokföringen så får du skapa ett nytt konto med rätt momskod och istället använda det. Allting i bokföringsförslaget blir samma, förutom att du väljer tex 3974 istället för 3973 då det kontot inte har rätt momskodsinställningar. Då får du rätt i momsrapport och bokföring och ingen avvikelse uppstår.
Ha det fint!
/ Josefine
Hej
Har läst Annies förklaring ovan och undrar om detta blir rätt??
1240 K 59892:-
1249 D 29952:-
1930 D 55000:-
2611 K 11000:-
7973 D -14060:-
3051 K 55000:- försäljning 25% moms
3054 D 55000:- försäljning momsfri
Om det ovan är rätt, hur gör jag med kundens faktura, är den försäljningen med ovan eller bokför jag det som en vanlig försäljning vid sidan om??
Känner mig aningens vilse!?
Hej,
Du ska inte använda några försäljningskonton, så ta bort de 2 nedersta raderna (konto 3051 och 3054). Sen får du ändra 7973 till konto "vinst avyttring inventarier" efter som du gör en vinst och inte en förlust :-).
Anskaffat 59 892,-
Avskrivet 29 952,-
Ger värde idag 29 940,-
Sålt för 44 000,-
Ger en vinst på 14 060,-
//Tina
Tack för svaret!!
Om jag har förstått det rätt så blir det
3973 K (14060 kr)
Har en fråga till!
Hur bokför jag försäljningen, ligger den med i konteringen eller ska jag ta den vid sidan om, tycker det är ganska rörigt.
Har ju skickat faktura via visma som behöver bokföras...
Hej,
Du bokför inget annat än det jag angett. Du kanske i princip bokföra fakturan hur som helst, så länge du ser till att vända bort konteringen på en gång. Det kan du ju t ex göra i samma verifikation som du tar bort inventarien och skriv även faktura nr på ver, så är det lätt att komma ihåg vad du gjort även vid ett senare tillfälle.
//Tina
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.