Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
pd____
NY MEDLEM

Re: Bokföra försäljning av inventarier - eEkonomi

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Avskrivning såld bil.

Har sålt min skåpbil och vet inte riktigt hur jag ska ställa
upp konteringen.

köpte för 59892kr konto 1240

har gjort avskrivning:

1249 K

7834 D

med utgående saldo -29952

har med andra ord 29940 kr kvar att skriva av.

Sålde för 55000 (44000 ex moms) in på 1930

Hur gör jag för att få rätt på konteringarna??
pd____
NY MEDLEM

Hej

Har läst Annies förklaring ovan och undrar om detta blir rätt??

1240 K 59892:-

1249 D 29952:-

1930 D 55000:-

2611 K 11000:-

7973 D -14060:-

3051 K 55000:- försäljning 25% moms

3054 D 55000:- försäljning momsfri

Om det ovan är rätt, hur gör jag med kundens faktura, är den försäljningen med ovan eller bokför jag det som en vanlig försäljning vid sidan om?? 

Känner mig aningens vilse!?

Tina H
NY MEDLEM

Hej,

Du ska inte använda några försäljningskonton, så ta bort de 2 nedersta raderna (konto 3051 och 3054). Sen får du ändra 7973 till konto "vinst avyttring inventarier" efter som du gör en vinst och inte en förlust :-).

Anskaffat 59 892,-

Avskrivet 29 952,-

Ger värde idag 29 940,-

Sålt för 44 000,-

Ger en vinst på 14 060,-

//Tina

pd____
NY MEDLEM

Tack för svaret!!

Om jag har förstått det rätt så blir det

3973 K  (14060 kr)

Har en fråga till!

Hur bokför jag försäljningen, ligger den med i konteringen eller ska jag ta den vid sidan om, tycker det är ganska rörigt.

Har ju skickat faktura via visma som behöver bokföras... 

Tina H
NY MEDLEM

Hej,

Du bokför inget annat än det jag angett. Du kanske i princip bokföra fakturan hur som helst, så länge du ser till att vända bort konteringen på en gång. Det kan du ju t ex göra i samma verifikation som du tar bort inventarien och skriv även faktura nr på ver, så är det lätt att komma ihåg vad du gjort även vid ett senare tillfälle.

//Tina

pd____
NY MEDLEM

Tusen tack!!
pd____
NY MEDLEM

Hej har nu fått problem med momsredovisningen, kanske ni kan förklara vad som är fel???
Tina H
NY MEDLEM

Hej,

Det beror på att programmet förväntar sig att moms ska beräknas med 25% på ett försäljningskonto och så blir det ju inte i det här fallet.

Om du inte fick avdrag för ingående moms vid anskaffningstillfället behöver du inte redovisa någon moms. http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/sarskildareglerforvissavarortjanster/bilarmoms...

Om du använt bilen i "momsad" verksamhet får du acceptera avvikelsen i momsredovisningen och skriva en förklaring i kommentarsrutan på momsredovisningen.

//Tina

Soundman Z
NY MEDLEM

Skulle man inte kunna boka av restvärdet (hela inköpsvärdet- ackumulerad avskrivning) mot eget kapital och sedan ta upp hela försäljningen på ett försäljningskonto med 25% moms för att det skall bli rätt i momskontrollen.

/MVH Johan
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Johan!

Jag hade nog hellre gjort enligt Annies förslag nummer två och bokföra försäljningen på två intäktskonton. Ett i kredit och sen samma belopp i debet utan momskod.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~