Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emma S
MEDLEM

Bokföra försäljning av lätt lastbil - Från enskild firma till AB

Hej, 

 

Jag ska sälja min lätta lastbil (som är bokförd som en tillgång i EF). Jag har gjort månadsvis avskrivningar på den. Jag köpte den privat för 65000 kr. Ingen moms togs upp vid inköpstillfället.

 

Nu ska jag sälja den ifrån min enskilda firma till mitt nystartade AB.

 

Hur bokför jag detta i min EF och mitt AB?

Måste jag göra en banktransaktion mitt AB till min EF, även?

 

Mvh Emma 

 

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

För att kunna svara på denna frågan behöver jag få lite mer information av dig .

Behöver dels veta vad försälkningspriset är och hur mycket du totalt sett skrivit av den med under åren du haft lastbilen.

/Joachim

Emma S
MEDLEM

Hej, 

 

Jag köpte bilen förra året i september för 65.000 kr. Jag skrivit av den månadsvis till sista april. Den nedskrivet till 52.000 kr nu.

 

Mvh Emma 

Hej

Behöver veta försäljningspriset också för att kunna räkna ut om du gör en vinst eller förlust på försäljningen.

/Joachim

Emma S
MEDLEM

Hej, 

Försäljningspriset blir 52.000 kr. Har värderat den.

Mvh Emma 

Hej

Med viss reservation för vilka konton du haft lastbilen bokförd på och avskrivningarna är gjorda mot så skall du bokföra det på följande sätt.

 

Önskar dig en fortsatt fin dag
/Joachim

Tack för all hjälp🤗

Är det såhär jag bokför i min enskilda firma och gör en banktransaktion ifrån mitt nya AB till min EF?

Mvh Emma 

Hej

Helt korrekt att det är så du bokför det i den enskilda firman. I aktiebolaget blir det enbart en vanligt köp så själva utbetalningen som gjorts bokför du enbart mot konto 1242 i aktiebolaget helt utan moms.

/Joachim