Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Marika
MEDLEM

Felaktig rättelse verifikation

Hej 

Jag skulle bokföra en såld maskin med vinst och gjorde fel i verifikatet, gick då in för att rätta och bockade för alla tre konton i verifikatet för att börja om. när jag då var klar så hade verifikatet ökat med 100% 

På resultat rapporten står det rätt men på Balansräkningen så har förändringen blivit dubbel så stor?

 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Lite osäker på vad du menar med att verifikatet ökat med 100%? Menar du att summorna för debet och kredit för verifikatet blev dubbelt så mycket? i sådana fall så är det naturligt eftersom det tidigare bokfört tas bort i samband med korrigeringen. Eftersom korrigeringsverifikationen först bokför bort det tidigare samt även det nya så blir summorna på debet och kredit annorlunda än vad det hade varit annars, då det blir "dubbelt" med siffror. 

 

När du säger att förändringen på balansräkningen blivit dubbelt så stor, menar du att saldona på kontona inblandade blivit det? I sådana fall så bör du nog kontrollera om det blev bokfört mot rätt sida mot tillgångskontona. Här kan det vara bra att ta ut en kontoanalys på de konton som du menar blivit dubbelt så stora för att avgöra vart det kan ha gått snett. I denna tråden så kan du läsa om hur man hanterar försäljning av inventarier som kanske kan hjälpa dig. 

 

Det enklaste kan nog vara att du gör en verifikation som nollställer korrigeringen, dvs en spegelvänd verifikation och "börjar" om för att göra en ny korrekt verifikation. Om det känns som något gått fel rent programmässigt med din rättelse så rekommenderar jag dig att kontakta vår support som kan hjälpa dig med den biten. 

 

Ha en fin helg.

Josefine