Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SBJ111
MEDLEM

Bokföra försäljning med rutavdrag

Hej, 

Undrar hur man bokför denna faktura som avser försäljning med rutavdrag.


Och hur gör man med skatteverket sen? Laddar man upp fakturan där eller hur funkar det?Faktura Kenneth Forsberg 16 590kr fsg rut.png

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det beror på vilken bokföringsmetod företaget bokför enligt så kommer ge dig två alternativ utifrån de två olika bokföringsmetoderna.

Kontantmetoden.

Ni bokför inbetalningen från kunden på detta sätt
 



När kunden sedan har betalt fakturan så skall ni sedan rapportera in detta till skatteverket. Det gör ni på deras hemsida där det finns en sida för ROT/RUT och Grön teknik där man kan fylla i uppgifter från fakturan som ni skickar in genom att signera med bankID.

När skatteverket sedan betalar ut avdraget till er så bokför ni den utbetalningen på samma sätt som konteringen ovan.

Faktureringsmetoden

När man bokför enligt faktureringsmetoden så skall fakturan bokföras på fakturadatumet och hela fakturabeloppet skall då bokföras upp direkt.
Man delar upp det kunden skall betala och det man skall få ersättning från skatteverket på olika konton 1510 (Kundens del) 1513 (Skatteverkets del)


 

När kunden sedan har betalt fakturan så skall ni sedan rapportera in detta till skatteverket. Det gör ni på deras hemsida där det finns en sida för ROT/RUT och Grön teknik där man kan fylla i uppgifter från fakturan som ni skickar in genom att signera med bankID.

När skatteverket sedan betalar ut ersättningen till er så skall detta bokföras mot konto 1513 enbart.

Om ni använder eEkonomi så skulle jag rekommendera att ni börjar fakturera i eEkonomi då bokföringen kan ställas in så den sköts automatiskt och sedan kan ni få ut en fil som kan skickas till skatteverket för att ansöka om RUT avdraget. Vilket gör det hela enklare att hantera.

Skulle detta vara intressant så rekommenderar jag att du ringer in till vår support så kan de hjälpa dig dels ställa in och visa hur ni hanterar detta i systemet

 0470 - 70 62 00

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim