Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra försäljning som går genom friskvårdsleverantör

Hej, jag undrar hur jag ska gå tillväga med redovisningen av försäljning som går via en mellanhand innan jag får pengarna.Jag har en yogastudio där vissa kunder betalar med friskvårdsapp där jag är ansluten som leverantör.
Pengarna utbetalas till mig via friskvårdsleverantören (istället för kund) med en månads fördröjning.​ De har då också tagit en avgift för sin tjänst.
Funderar över hur jag ska gå tillväga för att detta ska bli riktigt i bokföringen. Om jag gör en faktura som jag kan matcha betalningen som kommer till mig på banken är det enkelt men känns inte helt rätt eftersom jag då inte får med kostnaden jag har. 
Ex
kund köper tjänst med värde 1000kr
Jag får utbetalt 900kr.
Vore tacksam för vägledning.
Vänligen H.
3 SVAR 3
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hallå där! 

Jag ska nog kunna hjälpa dig en bit på traven 🙂
Är lite osäker på om din försäljning räknas som vara eller tjänst, men har i alla fall läst mig till att det är 6% moms. I exemplet nedan har jag lagt det som tjänst, dubbelkolla gärna med Skatteverket eller en redovisningskonsult för att vara helt på säkra sidan. Försäljningen bokför du som en manuell verifikation. 

1511 debet 
3034 kredit
2631 kredit

När du sedan får pengarna från friskvårdsleverantören bör du kolla om om avgiften är momsbelagd, det avgör hur du ska bokföra. Exempel: 

1930 debet - 900 kr (beloppet du får inbetald från friskvårdsleverantören)
1511 kredit - 1000 kr
6090 debet - 100 kr (om det inte är moms på avgiften, är det moms så blir avgiften lägre) 
2641 debet (används bara om det är moms på avgiften de tar ut) 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Underbart, tusen tack!
tjänsten är 6%.
Jag har två olika leverantörer, den ena tar 10% på bruttot, den andra på nettot, båda moms på avgiften men den ena 6 o den andra 25% 
så det blir endel hantering.....

Men allt på manuella verifikationer inte faktura tycker du?!

Så tacksam för din hjälp!

Hanna
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Det skulle absolut funka att skapa en kundfaktura på det också, men ta dig en funderare på vem du ska använda dig som kund så att du är konsekvent 🙂 

När du får betalt av friskvårdsleverantören så bokför du inbetalningen lättast under Kassa- och bankhändelser. Skapar du en manuell verifikation för försäljningen så matchar du inbetalningen mot Övrig insättning och bokför enligt ovan. Skapar du istället en faktura så kan du följa beskrivningen Kundfaktura - delbetald, resten kvittad mot kreditfaktura men på punkt 8 väljer du Övrigt uttag och bokför avgiften och momsen.