Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra försäljning till kunder som gör förbeställning/förskottsbetalning

Hej.
Jag tänkte ta emot förbeställning av mina kunder, så dom kan förbeställa kläder från mig. Dom betalar direkt, de tar cirka 1-2 månader innan varan kommer.
Hur bokför man att hen har gjort förbeställning på en eller flera varor?

7 SVAR 7

Tycker du ska bokföra det som förskott från kund. Glöm inte bort att redovisa moms på dessa pengar isamband med inbetalningen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förskott från kund och sedan 1930? Sedan när de kommer så blir de väl bokfört som vanligt då kunder beställer från mig eller ska jag bokföra förskott från kund igen?

Då bokför du bort kundfordran och bokför försäljningen som vanligt. Glöm ej att även återföra momsensom du kokförde vid förskottet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej tack så mycket .
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Jag undrar om det verkligen stämmer att man ska bokföra momsen två gånger, då blir de dubbelbokförd moms?
Har talat med en annan som bokfört i många år och åt flera andra, som säger att man endast ska bokföra momsen vid kundfodran.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Tomas har inte skrivit att du ska bokföra momsen två gånger, han skrev bara att du inte ska glömma att bokföra momsen då inbetalningen sker:) Tror han vände på orden lite och blandade ihop inbetalningen och leveransen. Jag skulle vilja göra om meningen till "glöm inte att bokföra momsen när leveransen sker".

Din kontering skulle alltså kunna se ut enligt nedan.

Förskottsbetalning från kund:
2420 - Förskott från kunder (K)
1930 - Företagskonto (D)

Leverans till kund:
2420 - Förskott från kunder (D)
3051 - Försäljning av varor (K)
2611 - Utgående moms (K)

Ha en fin dag!

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej tack så mycket!