
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Bokföra frakt, emballage och frimärken
Hej,
Har ett nystartat aktiebolag där jag använder kontantmetodenoch jag har några frågor hur jag ska bokföra mina fraktkostnader. Till minakunder kommer jag att erbjuda fri frakt vid köp över 200kr annars en fast fraktpå 20kr (allt inkl. moms). Min fråga är nu hur detta bokförs? Har inget egetbehov av att skilja på fraktkostnader i bokföringen så jag skulle vilja bokföradet som:
Beställning på 500kr:
1930 D 500kr
3010 K 400kr
2610 K 100kr
Beställning på 100kr:
1930 D 120kr (alltså lägga allt under samma)
3010 K 96kr
2610 K 24kr
Hur ska jag då bokföra följande: ?
- Fakturan från DHL.
- Inköp av frimärken.
- Inköp av kartongerna jag skickar produkterna i.
Programet är eEkonomi.

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
kontona 3XXX minus kontona 4XXX ger rörelsens vinst (täckningsbidrag), konto från 5XXX och uppåt är kostnader för rörelsen.
Det blir mera riktigt i årsberättelsen, men ...
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej
Bra svar tycker jag. Som alternativ till 5750 som nlb använder kan du välja 5710 Frakter, transporter och försäkringar vid varudistribution som redan finns i eEkonomi kontoplan.
Om jag vore som du skulle jag också börja med att som nlb redovisa fraktintäkterna på ett separat konto. Du har kanske inget eget behov i närtid men senare kanske du behöver stämma av din fraktfrigräns och då kunna jämföra dina fraktkostnader med erhållna intäkter.
Det finns också i bokföringslagen en anvisning om att man ska ha sin redovisning strukturerad och uppdelad på olika konton.
MVH
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-07-27

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Större delen av allt jag skickar kommer jag inte debitera frakt för vilket leder till att min utgående frakt (porto+emballage) kommer vara betydligt högre än den ingående (den jag tar betalt för), gör detta inget?
läste något om att t.ex. frimärken räknas som en tillgång tills dess att dem är använda, någon som vet något om det?

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej,
Undrar hur jag bokför emballage och frimärken. Då tänkte jag att bokföra dessa var för sig. Frimärken köper jag i kartor hela tiden och emballage ifrån en annan butik. Såg att det fanns tidigare frågor vad gäller samma område men då tog man och redovisade per försändelse.
Hälningar Fabbe

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Det betyder att det inte används som standard för att du ska ha ett färre antal bokföringskonton att hålla koll på.
Du kan enkelt aktivera konton genom att klicka på kontot och välja Ja vid frågan om du ska aktivera det
/Anna
~Content producer, Visma lönefamilj~

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Jag har köpt frimärkshäfte och jag vill bokföra den.
jag använder de frimärke skicka faktura till kund.

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej,
Jag undrar hur jag bokför själva fraktkostnaden av en försäljning nu när portot är momsfritt?
Funkar det att lägga den på konto 3054 (försäljning varor momsfri) eller vilket konto skall jag använda?
Säg att jag gör en försäljning på 125 kr + 50 frakt, kan jag då göra såhär?
3051 Kredit 100
2611 Kredit 25
3054 Kredit 50
1930 Debit 175
Tack på förhand

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Vanligtvis bokförs Frakt på ett 57XX konto.
Är det frakt som härrör till inköp så kan du använda ett 4XXX konto.
Konto i klassen 46XX används för Legoarbeten, underentreprenader.
Ha en fin dag
/Susan
