Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Behruz
UTFORSKARE

Bokföra fri bil

Hej

 

Samma webbsida och de visar hur man bokför fri bil på 2 olika sätt. Det gör mig lite förvirrad.

 

Om man scrollar ner lite ser man lönekörning  här lägger de 100000 kr på 7211 och sedan tar upp en skattepliktig bilförmån på 6000kr på konton 7385 och 7399

 

Här  lägger de 103000kr på 7011 samt 3000kr på 7385 och 7399

 

  • Min fråga är, blir det inte fel att göra som i andra exemplet? Alltså lägga 3000 kr på 7011 också. Borde det inte vara alltid som första exemplet?
1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det är lätt att missförstå, men det är inte alltid som det första exemplet utan man kan hantera förmåner på lite olika sätt beroende på hur man vill hantera skatten m.m. Ditt andra exempel du visar kallas bruttolöneavdrag/bruttolöneväxling, det första är bara redovisning av förmånen utan att hantera på något sätt med något avdrag. Det finns även nettolöneavdrag/nettolöneväxling som ett sätt att hantera förmånen. Det bruttolöneavdraget gör är att man minskar bruttolönen med hela eller delar av förmånen, och minskar på så sätt skatt och arbetsgivaravgifter för arbetsgivaren. Så båda sätten är helt korrekta, bara olika sätt att hantera förmånen. Om du vill läsa mer om de olika sätten att hantera förmåner så kan du läsa mer om det här: Förklaring bruttolöneavdrag och här finns bra info om det innan de går in på programdetaljer: Video om lönehantering

 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

/ Josefine