Hej!
Jag undrar hur ni hade bokfört i följande fall:
Vi får in en motorcykel från en kund där vi ska utföra ett arbete som leverantören sedan ska ersätta oss för. Vi skapar då en serviceorder och beställer hem de reservdelar som behövs för jobbet. Så långt inga konstigheter. Men när vi ska fakturera ut serviceordern undrar jag vilket bokföringskonto ni skulle lägga den på?
Sen får vi en kreditfaktura från leverantören (benämnd självfaktura) där de ersätter oss med inköpspriset för delarna samt ersättning för nedlagd arbetstid. Hur hade ni bokfört denna?
Vi har en ganska komplicerad rutin för detta idag och vill därför veta om någon har något bra förslag.
Mvh Cecilia
Löst! Gå till lösning.
Hej,
Om ni får en självfaktura från leverantören så ska ni ju inte skapa en faktura i ert eget system, den ordern får ju bli noll även om det är uttaget material och nedlagd arbetstid. Kan vara bra att stämma av era egna kostnader på arbetet så att det matchar självfakturan som ni får från leverantören.
Jag hade lagt ett eget konto (i kontoklass 3) för garantiarbeten så att ni enkelt kan se i redovisningen hur mycket ni fått i ersättning för såna jobb.
//Carina
Tack för input. Som vi har det nu är det upplagt så att jag ser intäkten i kontoklass 4 (interna kostnader och intäkter). Jag antar att det har blivit upplagt så från början pga att vi "måste" skapa en serviceorder på arbetet pga statistik för mekaniker och kunna boka jobbet i kalendern. Det blir ett nollsummespel mellan vår faktura från serviceordern och självfakturan. Men det jag tänker blir fel så som vi gör är att jag inte har kontot på kontoklass 3 och att det därmed blir fel i momsdeklarationen på intäktssidan för vi bokför momsen på självfakturan på 2640.
/Cecilia
Ska man följa god redovisningssed så får man inte kvitta intäkter mot kostnader.
När vi får självfaktura från leverantör så bokar jag upp intäkten på ett 3-konto och momsen bokar jag som en konteringsrad på 2610. Det innebär att den momsen som systemet bokar upp med automatik på 2640 måste plockas bort/raderas.
//Carina
Tack för svar! Precis som jag misstänkt. Jag får se över vårt förfarande. "Tyvärr" gör alla våra leverantörer olika med garantiärenden, dvs vi får inte självfaktura från alla. Tack för att du tog dig tid 🙂
Mvh Cecilia
Hej,
Oavsett om ni får självfaktura eller fakturerar leverantören själva så bör konteringen av garantiärendena var samma.
Mvh
Carina
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.