Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

VB aktiebolag
UTFORSKARE

Bokföra händelser från föregående år

Hej! 
 
AB har gjort inköp som avser föregående räkenskapsåret men på kontoutdraget kom det ut under 1:e juni. alltså nya räkenskapsår. hur bokför jag händelserna så de ska ingå rätt räkenskapsåret? (jun22-maj31) och allt ska bli rätt? (moms, osv).. 

9619D300-008E-4B1F-8BA8-CE05DA11E018.jpeg

Hur gör jag smidigast?

 

tacksam för svar. 

10 SVAR 10
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du hanterar det på följande sätt för att få in kosntaderna på det tidigare året.

1. Gå via Bokföring > Verifiaktioner och skapa en ny verifikation där på följande sätt, Visar med ett exempel på hur det kan se ut. Förutsätter att det är 25% moms på båda transaktionerna och använder konto 4000 för Byggmaxhändelsen och 5611 Drivmedel för kosntaden från Circle K.

 

2. Båda betalningarna under kassa och bankhändelser bokför du sedan mot konto 2440 enbart. När du matchar de två betalningarna så väljer du Övriga uttag och > egen kontering.

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim

 

Hej och tack @Joachim E 🙂

följdfråga:

eftersom företaget använder kontant metod så skulle jag bokföra de mot 1930 istället av 2440? (Glömde att säga det från början).

 

Det finns faktiskt 3 men den första jag har redan bokfört men känns att något inte stämmer det var därför jag frågade här.

 

såhär: ? 

89C0C41F-4456-41A2-AEEC-9D8B29DDE3D8.jpeg

tack på förhand! 

 

Hej

För att kunna få in händelsen på rätt år så bokför man enligt faktureringsmetoden på dessa händelser. Orsaken till det är att pengarna har dragits från banken i det nya året. Så du följer den kontering jag bifogade i det tidigare svaret. 

Blir en obalans mot ditt bankkonto i det tidigare året som du använder 1930 i den manuellt skapade verifikationen.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

VB aktiebolag
UTFORSKARE

Hej 

 

Tack för förklaringen. Nu förstår jag. Bokfört det som du föreslog.

 

Sista fråga:

När jag matcha händelserna,  bokför jag mot 2440 såhär?

 

ex. Byggmax 1 708,98

1930 KREDIT

2440 DEBIT

 

Det verkar självklart men bättre att fråga istället för att göra fel.

 

tack på förhand!

Hej

Det stämmer! Det är precis på det sättet som du själv skrivit konteringen som du gör matchningen i det nya året.

Håller helt med dig om att det är bättre att fråga en gång för mycket än att behöva rätta till något i efterhand även om något verkar självklart. Vi svarar mer än gärna på de följdfrågor som uppstår.

Önskar dig en fortsatt fin dag och en fin sommar.
Joachim

VB aktiebolag
UTFORSKARE

hej @Joachim E 

 

Tack så mycket!

Detsamma! 🙂

 

VB aktiebolag
UTFORSKARE

.

VB aktiebolag
UTFORSKARE

Hej igen! 🙂

följdfråga:

 

nu håller jag på med avstämning och det här är vad som står under Reskontror.

8D32EA12-E9D0-42F5-AAAD-77EFF08C7E38.jpeg

 

hur kan detta bäst hanteras?

tacksam för hjälp.

 

Hej

Det meddelandet i avstämningen kan du bortse från. Detta för att händelsen är bokförd via en manuell verifikation och det i princip inte skall finnas någon reskontra när man bokför med kontantmetoden. 

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

VB aktiebolag
UTFORSKARE

Just det.

ok.

tack för förklaringen @Joachim E 

 

Önskar dig detsamma. 

 

mvh,

Bree