Hej!
Jag har brutet räkenskapsår och det är snart dags för mig att deklarera. När jag går igenom kassa och bankhändelser så saknar jag kvitton/verifikationer för en del inköp. Hur gör jag? Det rör sig om cirka 6 händelser som jag vet inte hur jag ska bokföra. Kan man lägga dem på något slags slaskkonto?
Mvh
Åsa Hägg
Södertäljelogopederna
Inför bokslutet ska oklarheter redas ut. Om du inte har kvitton får du bokföra som egna uttag (om du har EF) alternativt som lön. Eller i första hand jaga fram kvittona.
Under löpande år kan du bokföra såna här poster på 2999 Observationskonto, men som sagt - till bokslutet ska det redas ut.
Lycka till!
Hej!
Tack för ditt svar
Jag har inte enskild firma, utan Aktiebolag. Kvittona finns inte. Det måste ju finnas någon lösning.
Eget uttag, ska jag privat betala mitt AB och bokföra dessa transaktioner i Visma?
Hur gör jag det i Visma Online?
Mvh Åsa
Som du säkert vet får ägare inte låna pengar ur sitt aktiebolag. Därför är det viktigt att alltid ha kvitton på alla inköp. MEN, om du nu ändå inte hittar några kan du bokföra uttagen på t ex konto 1680 Övriga kortfristiga fordringar och sedan bokföra din egna inbetalning på samma konto så att kontot nollställs.
Ett mer korrekt sätt är att bokföra uttagen som lön och deklarera det som sådan med arbetsgivaravgifter. Då behöver du inte betala in de uttagna beloppen till bolaget.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.