Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

logoped1
MEDLEM

Bokföra händelser med saknade kvitton/underlag (AB)

Hej!

Jag har brutet räkenskapsår och det är snart dags för mig att deklarera. När jag går igenom kassa och bankhändelser så saknar jag kvitton/verifikationer för en del inköp. Hur gör jag? Det rör sig om cirka 6 händelser som jag vet inte hur jag ska bokföra. Kan man lägga dem på något slags slaskkonto?

Mvh

Åsa Hägg

Södertäljelogopederna

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Inför bokslutet ska oklarheter redas ut. Om du inte har kvitton får du bokföra som egna uttag (om du har EF) alternativt som lön. Eller i första hand jaga fram kvittona. 

 

Under löpande år kan du bokföra såna här poster på 2999 Observationskonto, men som sagt - till bokslutet ska det redas ut. 

 

Lycka till! 

Hej!

Tack för ditt svar

Jag har inte enskild firma, utan Aktiebolag. Kvittona finns inte. Det måste ju finnas någon lösning.

Eget uttag, ska jag privat betala mitt AB och bokföra dessa transaktioner i Visma?

Hur gör jag det i Visma Online?

 

Mvh Åsa

Som du säkert vet får ägare inte låna pengar ur sitt aktiebolag. Därför är det viktigt att alltid ha kvitton på alla inköp. MEN, om du nu ändå inte hittar några kan du bokföra uttagen på t ex konto 1680 Övriga kortfristiga fordringar och sedan bokföra din egna inbetalning på samma konto så att kontot nollställs. 

 

Ett mer korrekt sätt är att bokföra uttagen som lön och deklarera det som sådan med arbetsgivaravgifter. Då behöver du inte betala in de uttagna beloppen till bolaget.