Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Behruz
UTFORSKARE

Bokföra händelser på skattekontot i enskild firma

Hej

 

Innan man bokför skattekontot i aktiebolaget så överför man en summa från företagskontot till skattekontot 1930 k 1630 d. I summan ingår arbetsgivaravgiften, personalskatt, moms. Men om jag överför allt detta till skattekontot i enskild firma så skriver jag 1930 k 2012 d. Stämmer det?

 

Hur bokför jag inbetalningar från företagskontot till skattekontot i enskild om jag nu bokför skattekontot? 1930 k 2012 d?

 

När man sedan betalar f-skatt i aktiebolaget kan man göra så här: 1630 k 2518 d. Hur gör man i enskild då?

 

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

K1930 D2012 vid betalning till skattekontot är korrekt. 

 

I den enskilda bokför du F-skatten D2013 K2012. 

 

Tack för svaret!

 

Visst minskar summan i 2012 och ökar i 2013? Alltså F skatten här blir 2013 ?

 

Att bokföra inbetalningen till skattekontot som 1930 K 1630 D vore fel i Enskild, eller? Är det annars ovanligt att man bokför skattekontot i Enskild?

Den enskilda firman betalar ingen egen skatt, det är du som privatperson som gör det för firmans inkomst. Därför är det du personligen som betalar den preliminära F-skatten och det är också därför 1630 är fel för en enskild firma.

Egentligen behöver F-skatten inte bokföras i firman, BAS-kontoplanen innehåller t ex inte längre kontot 2012. Men om man vill kunna stämma av för moms och F-skatt tycker jag själv att det är behändigt att fortsätta att använda 2012.