Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra hemsida utanför EU

Jag får verkligen inte till det.. Summan ska vara inklusive moms, och när jag gör som det är sagt att jag ska göra så plussas det ändå på. Hur gör jag detta rätt? 

 

 

 

Skärmbild 2024-08-16 194029.png

7 SVAR 7
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Du ska göra som du gjort. Momsen läggs inte på utan konto 2645 och 2614 tar ut varandra och behövs för att uppfylla kravet på omvänd skattskyldighet.

 

Jag bifogar den text som förklarar användandet av konto 4531:

Används om du köper in tjänster med 25% moms från ett momsregistrerat företag eller person i ett land som ligger utanför EU. I regel lägger inte säljaren på någon moms om du lämnat VAT-nummer utan det är du som köpare som själv ska beräkna och redovisa utgående- och ingående moms. Ingående moms bokförs på konto 2645 och utgående moms på konto 2614.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack för ditt svar!

 

Skulle du även vilja hjälpa mig med hur jag ska redovisa denna? Säljaren har lagt på moms så är lite osäker på exakt hur jag ska göra. 

 

Skärmbild 2024-08-07 232857.png

Hej

 

Behöver nog veta vem säljaren är för att kunna svara dig.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Det är Photo Pandora

Hej

 

Har varorna skickats från UK?

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Detta är all info jag hittar: 

 

Skärmbild 2024-08-16 223934.png

Hej

 

Utan mer exakta uppgifter om leverantörens hemvist är det svårt att ge dig en exakt anvisning om kontering. Du har dessutom påförts moms vilket du kan undvika om du uppger ditt moms/VAT nummer till leverantören. Nu får du räkna bruttobeloppet som kostnad.

 

Inköp av varor från annat EU-land konteras på konto 4056. Bifogar anvisningar för kontot.

Används om du köper in varor med 25% moms från ett momsregistrerat företag eller person i ett annat EU land. Om du lämnar VAT-nummer så lägger inte säljaren på någon moms på fakturan utan du som köpare redovisar både ingående- och utgående moms i Sverige d.v.s. omvänd skattskyldighet. Ingående moms bokförs på konto 2645 och utgående moms på 2614.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK