Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BNCABBNR
UTFORSKARE

Bokföra hyra i förskott + hantering av ingående moms

Hej,

Min verksamhet skall skaffa kontor och kommer att få en faktura på förskottshyra (6 mån) som avser hyra från 2024-10-01 till 2025-03-31.

Hyran per mån exkl moms är drygt 11500 kr. Moms kommer att tas ut.

Fakturan tas emot i september och betalas förhoppningsvis också i september.

Redovisar enligt fakturametoden.

Fråga 1:

Även om jag får en likviditetspåverkan på 69000 kr exkl moms, så skall jag periodisera fakturan varpå resultatpåverkan endast blir 11500 kr per månad. Korrekt?

Fråga 2:

Baserat på vad jag förstått när jag läst på så får momsen tas upp i den månad som fakturan betalas, d.v.s. är inte direkt kopplat till fakturadatumet.

Om fakturan betalas i september så skall hela momsen (17 250 kr) tas upp i momsdeklarationen för 2024 Q3, korrekt?
Om fakturan betalas i oktober så skall momsen tas upp (17 250 kr) tas upp i momsdeklarationen för 2024 Q4, korrekt?

Fråga 3:

Vilka konton blir inblandade? Någon som orkar ställa upp ett enkelt exempel på hur verifikationerna skall se ut?

Tack!

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Helt korrekt med att det bör periodiseras så enbart månadskostnaden påverkar varje månad.

2. Momsen skall redovisas i den månad som fakturan är utställd eftersom ni bokför enligt faktureringsmetoden. Så har fakturan ett fakturadatum i september så är det i den månaden hela momsen skall redovisas. Om fakturan sedan betalas i oktober spelar ingen roll då det endast skall regleras en leverantörskuld då.

3. Om denna frågan enbart menar själva fakturakonteringen så blir konteringen på detta sätt

2440 kredit hela summan
5010 Debet nettobeloppet
2641 Debet Momsbeloppet.

Sedan kommer det ske periodiseringar med delvis andra konton med det skall eEkonomi hantera automatiskt åt dig.

/Joachim

Tack för snabbt svar!

Angående punkt 2, vad menas med detta i så fall?

"Gäller förskottsbetalningen en leverantörsfaktura som betalats i förskott, gäller på samma sätt att den ingående momsen ska redovisas när förskottsbetalningen till leverantören genomförs."

https://vismaspcs.se/ekonomiska-termer/vad-ar-forskottsbetalning

Även svaren i denna tråd har orsakat lite förvirring hos mig: https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Periodisering-av-moms/td-p/150549

"Tillägg: Enda undantaget är hyror där momsen tas upp i samma månad som betalning sker."

"När ni hyr lokaler är förskottsbetalning det normala. Alla betalningar som görs före hyresperiodens utgång räknas som förskottsbetalningar. Ni ska bokföra momsen på hyresavgifterna samtidigt som ni betalar hyresfakturan. Ni får alltså inte bokföra och redovisa momsen när hyresfakturan bokförs utan först när fakturan betalas."

Hej

När man har faktureringsmetoden så redovisas momsen i den månaden fakturan är utställd oavsett om man betalar den en eller flera månader senare. 

Det fungerar så här.

På fakturadatumet bokförs den upp på detta sätt

2440 Kredit
5010 debet 
2641 Debet

När den sedan betalas så bokförs enbart skulden bort.

1930 kredit
2440 Debet

Det finns dock undantag till detta så jag skulle rekommendera att du kontaktar skatteverket och frågar om denna fakturan skall hanteras enligt ovanstående konteringsexempel eller om den skall redovisas enligt kontantmetoden dvs bokföras när betalningen av den genomförs enbart.

1930 Kredit
5010 Debet
2641 Debet

/Joachim

Skatteverket svarade imponerande snabbt. Endast en halvtimmes svarstid.

"Förskottsfakturan ska redovisa i den period som ni betalar fakturan. Det vill säga, om ni betalar i oktober och redovisat momsen kvartalsvis så ska ni redovisa den ingående momsen i momsdeklaration som avser Q4."

Hej

Ok då hanterar du den enligt kontantmetoden istället. Dvs bokför den enbart när den betalas och lägga inte upp fakturan i förväg.

/Joachim

Tack för hjälpen!