2025-07-08
14:49
1Gilla
Läskigt svar som bara visar att ni lever i er egna värld. Hade jag varit Visma/Spiris hade jag dragit upp huvudet ur sanden och förstått hur illa detta är. Skönt att det finns fina alternativ på marknaden. Börjar mer och mer luta åt att helt byta affärssystem, hoppas att flera gör det.
... Visa mer
2025-07-08
14:44
2 Gillar
Undrar om Visma/Spiris kommer gå med på att kreditera i de fall där den så fina tolkningen gör fel. Min magkänsla säger: nej. Hur kan man ens börja ta betalt för någonting som inte fungerar tillräckligt pålitligt? Måste ju vara bare minimum innan man har mage att börja ta betalt för det. Har ganska nyligen hittat flera case där den underbara tolkningen snappar upp någonting som tydligt kallas för "utskriftsdatum" och använder det som "Fakturadatum" istället för att ta det som tydligt kallas för "Fakturadatum". https://forum.spiris.se/t5/Diskussion-i-Bokforing/Andra-fakturadatum-pa-leverantorsfaktura-Fel-datum-efter/m-p/256021 Känns ju värt att betala för någonting som inte ens fungerar pålitligt för case som är extremt lätta att hantera. Ser ut som ett fint sätt att trycka upp intäkterna inför en börsnotering...
... Visa mer
2025-07-04
13:48
1Gilla
Tack för att du hjälper till med svar! Jag har inga verifikat med inkorrekt kontering, den biten har jag alltid fångat upp i samband med att jag petat in belopp för respektive konto. Det känns lite fel att ha fel datum i bokföringen, men allt ligger i rätt månad - det finns inga fakturor/verifikationer som ligger i fel månad i alla fall. Jag kanske får nöja mig med att det är så bra som det kan bli. Spiris/Visma själva verkar inte vara intresserade av att svara på min senaste fråga. Ha en fin sommar och tack för hjälpen, Lena!
... Visa mer
2025-07-03
14:31
Hur ska jag göra steg för steg för att ångra en sådan faktura? https://support.spiris.se/bokforing/sv-se/content/online-help/purchasing-purchase-invoice-void-edit.htm Du kan inte välja Ångra faktura om leverantörsfakturan är helt eller delvis betald. Då måste du istället skapa en kreditfaktura manuellt och kvitta den mot den betalda fakturan.
Om du har en aktiv bankkoppling och fakturorna antingen skickas till banken automatiskt eller ingår i en betalningsfil, kommer det inte gå att ångra fakturan om den redan har skickats eller ingår i en betalningsfil. 1. Ångra betalningen(?) 2. Skapa en kreditfaktura manuellt 3. Kvitta kreditfakturan mot ursprungsfakturan 4. Skapa en korrekt faktura 5. Matcha betalningen mot den korrekta fakturan? Stämmer det?
... Visa mer
2025-06-30
14:16
Tack! Bra tips för hur jag kan jobba runt bristerna i mjukvaran! Dessa mallar lär definitivt vara mer pålitliga! Mitt bekymmer som jag beskrev kopplat till konteringen var inte nödvändigtvis att den blev "fel" - under en kortare period dök det inte upp några rader alls och jag var tvungen att kontera helt manuellt - trots att det rörde sig om en faktura från en leverantör som jag fått många fakturor från tidigare.
... Visa mer
2025-06-30
14:12
Hej, Jag förstår principen med att det inte ska gå att ändra "direkt" på verifikationen, men det måste gå att makulera/ångra för att sedan posta en korrekt verifikation? Hur bär man sig åt för att göra detta? Nu pratar vi alltså om transaktioner som varken är i en låst period eller i ett stängt räkenskapsår. MVH
... Visa mer
2025-06-27
10:19
Helt enig. Det måste gå att korrigera på något sätt - annars blir jag riktigt förvånad. Med tanke på hur ofta det är strul med diverse funktionalitet i Spiris (i vart fall det som tidigare hette eEkonomi) så börjar jag som kund undra hur bra koll Spiris har på sin driftsäkerhet och kontinuitet. Hur ofta är det inte "förseningar" i inläsningen av transaktioner från bankkontot till exempel? På senare tid har jag ofta behövt hantera leverantörsfakturor manuellt. Fakturor från exakt samma leverantörer som jag fått fakturor från tidigare och som knappast är ovanliga, d.v.s. bör finnas många kunder som får fakturor från dessa leverantörer och inläsningen bör vara väl "tränad" på dessa. Antingen så har konteringen inte gjorts automatiskt, eller så har datum inte fångats upp, ibland har inte fakturanummer fångats upp... Lätt att ha en större mängd småkunder som får en produkt med brister, varje enskild kund har ganska lite förhandlingskraft och prioriteras inte. Det är min känsla i alla fall. Kostar tid (och pengar) för mig att behöva lägga ner tid på att jaga Spiris för support på saker som bör vara självklara... eller som i alla fall bör gå att hitta i dokumentation. Synd bara att dokumentationen inte stämmer överens med verkligheten ibland. Skönt att det i alla fall går att få ut en SIE-fil så att jag enkelt kan byta affärssystem. Börjar överväga att titta på ett annat system.
... Visa mer
2025-06-27
08:44
Hej, Jag har några leverantörsfakturor som fått fel fakturadatum efter inscanning. Det var ren tur att jag noterade detta... alla ligger i rätt månad men är ibland några dagar fel - Spiris har ibland valt att strunta i "Fakturadatum" och gå på "Utskriftsdatum" istället. Har följt detta men fältet för fakturadatum är ändå utgråat: https://support.spiris.se/bokforing/sv-se/content/online-help/purchasing-purchase-invoice-void-edit.htm Om du har lagt in fel faktura- eller förfallodatum på fakturan, vill ange ett annat konto eller om du vill ta bort eller lägga till rader behöver du inte ångra fakturan. Du kan göra dessa ändringar direkt på fakturan. Fakturan kan redigeras så länge den inte ingår i en momsrapport eller en låst period. För att aktivera den här inställningen går du in på Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och markerar rutan Tillåt redigering av leverantörsfakturor under Leverantörsfakturor. Hur gör jag? Tack
... Visa mer
2025-06-17
10:40
Bra att det löste sig för dig också. Hade varit önskvärt att se driftinformation på ett transparent sätt om det är så att dessa tjänster/integrationer har driftstörningar...
... Visa mer
2025-06-17
09:10
1Gilla
Hej, Tack för svaret. Nu, alldeles för många timmar senare, har betalningsfilen ramlat in hos Handelsbanken... Tyvärr helt omöjligt att som användare veta var någonstans det fastnat eller ens se tidsstämplar på när filen skickats till banken.
... Visa mer
2025-06-16
14:09
Hej, Har bankkoppling mot Handelsbanken. Har en levfaktura som behöver betalas inom några dagar, den är fast som "Skickad till bank". Har försökt skicka om den men det fungerar inte heller. Den kommer alltså aldrig fram till banken. Vad ska jag göra? Vänta? Registrera betalningen manuellt?
... Visa mer
2025-01-03
11:42
Hej, Håller på med bokslutet för 2024 (jan-dec) och har nått sista punkten (Slutkontroll) i årsavstämningen. Konto 2514 har ett utgående saldo på 34 934,40 kr. Saldot motsvarar särskild löneskatt på pensionskostnader för både 2023 och 2024 (d.v.s. 17 467,20 kr per år). SKV har meddelat mig beslut om slutlig skatt för räkenskapsår 2023, jag fick beslutet i början av dec (beslutsdatum 2024-11-29) men detta debiteras inte förrän i mars (2025-03-12). Hade ett underskott på drygt 17 000 kr. Är det något konstigt att balanskonto 2514 har utgående saldo som motsvarar två års särskild löneskatt på pensionskostnader? Spontant tänker jag att det borde vara rätt eftersom det stämmer överens med verkligheten, den slutliga skatten för räkenskapsår 2023 har inte debiterats än, så jag kan inte "boka bort" 2023 års särskilda löneskatt på pensionskostnader än. Tänker jag rätt? Tack!
... Visa mer
2024-09-26
23:10
Tack för hjälpen!
... Visa mer
2024-09-20
13:28
Skatteverket svarade imponerande snabbt. Endast en halvtimmes svarstid. "Förskottsfakturan ska redovisa i den period som ni betalar fakturan. Det vill säga, om ni betalar i oktober och redovisat momsen kvartalsvis så ska ni redovisa den ingående momsen i momsdeklaration som avser Q4."
... Visa mer
2024-09-20
12:22
Tack för snabbt svar! Angående punkt 2, vad menas med detta i så fall? "Gäller förskottsbetalningen en leverantörsfaktura som betalats i förskott, gäller på samma sätt att den ingående momsen ska redovisas när förskottsbetalningen till leverantören genomförs." https://vismaspcs.se/ekonomiska-termer/vad-ar-forskottsbetalning Även svaren i denna tråd har orsakat lite förvirring hos mig: https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Periodisering-av-moms/td-p/150549 "Tillägg: Enda undantaget är hyror där momsen tas upp i samma månad som betalning sker." "När ni hyr lokaler är förskottsbetalning det normala. Alla betalningar som görs före hyresperiodens utgång räknas som förskottsbetalningar. Ni ska bokföra momsen på hyresavgifterna samtidigt som ni betalar hyresfakturan. Ni får alltså inte bokföra och redovisa momsen när hyresfakturan bokförs utan först när fakturan betalas."
... Visa mer
2024-09-19
14:11
Hej, Min verksamhet skall skaffa kontor och kommer att få en faktura på förskottshyra (6 mån) som avser hyra från 2024-10-01 till 2025-03-31. Hyran per mån exkl moms är drygt 11500 kr. Moms kommer att tas ut. Fakturan tas emot i september och betalas förhoppningsvis också i september. Redovisar enligt fakturametoden. Fråga 1: Även om jag får en likviditetspåverkan på 69000 kr exkl moms, så skall jag periodisera fakturan varpå resultatpåverkan endast blir 11500 kr per månad. Korrekt? Fråga 2: Baserat på vad jag förstått när jag läst på så får momsen tas upp i den månad som fakturan betalas, d.v.s. är inte direkt kopplat till fakturadatumet. Om fakturan betalas i september så skall hela momsen (17 250 kr) tas upp i momsdeklarationen för 2024 Q3, korrekt? Om fakturan betalas i oktober så skall momsen tas upp (17 250 kr) tas upp i momsdeklarationen för 2024 Q4, korrekt? Fråga 3: Vilka konton blir inblandade? Någon som orkar ställa upp ett enkelt exempel på hur verifikationerna skall se ut? Tack!
... Visa mer
2024-07-15
09:32
Det finns ett svar från Victor Jonasson som är markerat som "lösning"i denna tråd. Har du sett det? Visma beter sig som designat och just detta fungerar bra om man gör som "man ska". Är du för övrigt säker på att du väljer rätt bokföringsdatum när du skapar arbetsgivardeklarationen i Visma? För julis arbetsgivardeklaration kommer jag att ange bokföringsdatum 2024-08-19.
... Visa mer
2023-10-13
14:07
1Gilla
Hej, Tack för snabbt svar. Har skickat in ett önskemål. MVH
... Visa mer
2023-10-12
17:15
Hej, Har en kund i utlandet som av någon anledning inte kan betala det avrundade beloppet medan mina svenska kunder aldrig har problem med det. Konsekvensen är att deras betalningar alltid måste matchas manuellt mot fakturan vilket medför extra administration. Det är lite otympligt att behöva ändra på inställningen för öresavrundning på "företagsnivå" varje gång jag ska fakturera den specifika kunden. Därav frågan: Går det på något sätt att styra öresavrundning på kundnivå? Tack på förhand MVH
... Visa mer