Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra hyresavi - eEkonomi

I december fick jag 3 st hyresavier. Jag lade in dessa under leverantörsfakturor. Jag betalar 1 månad i förskott. Upptäckte nu att den jag betalade nu i januari hamnade som leverantörsskuld och samma blir den som jag betalar i februari. Detta blir ju inte korrekt i balansräkningen. Hur ska jag ordna till detta. I mitt tycke vill jag plocka bort den fakturan som ligger och vänta på bli betald och den som jag har betalt och är bokförd som betald. Hur gör jag?
3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

Du ska lära dig begreppen grundbokföring och periodisering.

I grundbokföringen har du ankomstregistrerat/bokfört alla tre avierna  i december som en leverantörsskuld och kostnadsfört dessa på (antagligen) konto 5010.

Sen noterar du helt riktigt att samtliga tre avier innehåller kostnader som tillhör januari, februari och mars därför behöver du göra en periodisering.

2016-12-31 Bokslutspost (manuell verifikation)

Kredit     5010      3*hyreskostnaden (tar bort bokförd kostnad från december månad)
Debet     1710      3*hyreskostnaden (lägger kostnaden som en tillgång i balansräkningen över bokslutet)

2017-01-01 Återförd hyreskostnad januari (manuell verifikation)

Kredit     1710       1*hyreskostnad (lägger ut januari månads hyreskostnad på konto 5010)
Debet     5010       1*hyreskostnad

2017-02-01 respektive 2017-03-01

samma som januari

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

En fråga angående detta exempel. 1710 används för förutbetalda hyreskostnader och är ett tillgångskonto. Nu är det ju bara första månaden (januari) som är förbetald. Borde inte hyran för februari och mars, som ännu inte är betalda, periodiseras mot nåt annat konto?

Anledningen till frågan är att jag har ett AB, bokför enligt faktureringsmetoden, har räkenskapsår samma som kalenderår, och har samma situations som trådskaparen. När jag bokför enligt detta exempel och sen gör årsredovisningen, så ser det väl ut som om jag hade förbetalt tre månaders hyra fast jag egentligen bara betalt en?
Mvh
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Verkar inte vara så mycket aktivitet här. Hur som helst, efter mycket letande så lyckades jag hitta denna tråd, och är nöjd så långt 🙂
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/kdizs1nrieyt0