Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra hyresfaktura i förskott

Hej

driver ett ab och bokför med eekonomi. Jag håller på med bokslut och har en fundering. Den 27 december 2020 fakturerade jag en hyresgäst i förskott för januari 2021. Hyresgästen kommer att  betala under januari 2021. När hyran är betald och matchas mot fakturan ska den bokföras mot 2020 eller 2021 med hänsyn till bokslut?

3 SVAR 3

Hej!

 

Fakturan kommer med automatik att hamna på 2020 eftersom det är bokslut nu. Men intäkten hör till 2021 så du bör periodisera den i bokslutet och lägga den på konto 2971. Testa om du kan gå till kundfakturan och välja Åtgärder - Periodisera. Tror att detta bara går om du har faktureringsmetoden.

 

Om det är moms på hyran så kan man flytta momsen till 2021 också men programmet är inte anpassat för det och är det inte så mycket pengar så kanske det lättaste är att bara betala momsen på december.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack,

hur bokför jag detta rätt konkret  då det inte gick att periodisera fakturan i programmet?

tack på förhand

Alon.

Hej!

 

Bokför hyran som tillhör 2021 i kredit på konto 2971 och samma summa i debet på det intäktskontot du i vanliga fall använder för hyra. Ta bort eventuell momskod i denna verifikation. Denna transaktion daterar du 201231. Gör sedan samma transaktion tvärtom på 2021, förslagsvis daterad 210101.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100