Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra hyresintäkter

Driver salong/ AB och har en som hyr in sig i salongen. Såg idag att vid fakturering i E ekonomi så bokför den på 1510 och 3054? Hyresintäkter är väl ingen vara?Vilket konto bör det motsvara? 3912?Och hur ändrar jag detta för kommande fakturor?

23 SVAR 23
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag skickar ut hyresfakturor till mina kunders hyresgäster. Hur ska en utbetalningsfaktura till mina privat kunder se ut? I praktiken ser det ut såhär: jag skickar en faktura till hyresgästen. Hyresgästen betalar till mitt AB. Jag skriver mina kostnader på avräkningen och betalar resten ut till privatkunden (hyresvärden) som har inhyrt mitt AB. Hur, vilka konto, ska jag fakturera detta i Visma eEkonomi?

Om du skickar ut hyresavier/-fakturor för dina kunders räkning så är det inte någon intäkt som är din egen. Det du fakturerar ska därför krediteras på ett balanskonto (ett konto per kund). Fakturerar du något som är momsat så ska du även lägga momsen på samma balanskonto.

På fakturorna som skickas ut så måste det stå noterat att du fakturerar för någon annan samt att rätt momsregistreringsnummer ska finnas på fakturorna, dvs den som du fakturerar för.

I samband med att du skapar fakturorna så bör din kund få information om fördelning på intäkt och moms för det som du har debiterat. Då kan de i sin tur bokföra intäkten i rätt period och till rätt belopp. Motkonto för det ska då vara ett balanskonto.

 

När du sedan ska betala ut till dem så gör du betala ut det som du har på balanskontot med avdrag för din provision. Din provision är en momspliktig intäkt så det är alltså din provision + moms. 

 

Det här är ganska knepigt att försöka förklara i skrift, men om du är med på hur jag menar så här långt?

 

Pontus66
UTFORSKARE

Hej,

 

Hur bokför jag en intäkt (ej fakturerad) direkt inbetald från uthyrningsiten Hygglo.

Skall hyra ut en hantverks (bygg) ställning som jag hyr på Hygglo men tar in intäkten till företaget. Uthyrningspriset på Hygglo har angets varken utan eller med moms. Enligt Hygglo så ingår därmed momsen och lovade att speca upp momsen. Ställningen äger mitt AB som nyligen köpt in den och äger den.

 

Vilket konto använder jag som hyresintäkt?

 

Mvh

Pontus