Jag har gjort ett inköp från USA som jag bokfört och nu ska jag bokföra en faktura från Postnord med "införselmoms" och "importdeklaration". Fakturan från Postnord är betald och belastat konto 1930 men alla bokföringsförslag jag hittar på forumet saknar konto 1930 i steg 2. se nedan exempel från forumet:
- - - - - - - - - - - - -
Bokföra inköp av varor utanför EU - import:
Inköpet bokförs i två steg:
Själva fakturan från leverantören:
1930/2440 ingen momskod kredit 10 000:-
4000 ingen momskod debet 10 000:-
Tullfakturan utan extra avgifter:
4545 momskod 50 (25%) debet 10 000:- (beskattningsunderlaget)
4549 ingen momskod kredit 10 000:-
2615 momskod 60 (25%) kredit 2 500:-
2645 momskod 48 debet 2 500:-
- - - - - - - - - - - - -
Om jag använder detta bokföringsförslag så blir det fel på konto 1930 då jag betalat fakturan från Postnord får det kontot. Tacksam för en förklaring hur jag ska få det att stämma på 1930 om jag använder detta bokföringsförslag.
Måste också fråga om konto 4000 som anges i steg 1. I Visma eEkenomi anges konto 4000 som "Inköp av varor från Sverige" och det stämmer ju inte. Kan ni förtydliga vilket konto som ska användas vid import av varor utanför EU.
Hej
Postnord hanteras normalt sett hela importdeklarationen åt kunden så det skall inte bokföras på det sättet normalt sett.
Har du möjlighet att bifoga underlaget du fått från Postnord. (Tänk på att ta bort eventuell känslig GDPR info från underlaget)
/Joachim
Hej Joachim, inser nu när jag tittar närmare på fakturan att det står importdeklaration Privat. Är det så illa att jag inte ens ska betala moms på detta som företag. Jag har enskild firma och inser att det i vissa fall kan vara otydligt och det är jag eller företaget som gör köpet.
Hej igen, pratade med Postnord och skillnaden mellan privat och företag är minimal, endast något dyrare importdeklaration för företag, momms är densamma. Så fakturan skulle se likadan ut om den var gjord för företag. Endast lite dyrare!
Hej
Kan inte se att det var någon moms alls på denna fakturan men förmodar att det är en listen summa moms på de 140 kr som du betalar för själva importdeklarationen vilket brukar vara det normala. Förmodar att det totala beloppet du betalt var 1 775 kr.
Så den fakturan skall du bokföra på följande sätt.
Det redovisas inte någon annan importmoms då postnord hanterar detta i sin hantering.
/Joachim
OK? Jag kanske har misförstått detta helt, jag trodde Införselmoms 1600, beräknat på inköpspriset var "moms". Alltså moms som ska bokföras som moms.
Jag googlade införselmoms och hittade att det ska redovisas som ingående moms. Om det stämmer ska väl inte de 1600 redovisas som "6991 - Överiga kostnader", det måste väll redovisas som moms på ett momskonto?
Hej
Det är om du får fakturan från Tullverket. I ditt fall så har postnord hanterat detta och det är de som får lyfta den momsen. Du skall bokföra det som jag skrev i mitt tidigare svar.
/Joachim
Jag måste erkänna att jag känner mig lite lost. Det står ju "införselmoms" på fakturan, men du menar alltså att det är en ren kostnad som Postnord tar ut för att sköta tullarbetet?
OK, nu har jag pratat med Postnord igen, men denna gången med fakturaavdelningen och det visade sig att jag fått fel information av Postnord tidigare. På grund av att Postnord uppfattade mig som privat person då jag har enskild firma så har de betalat momsen till skatteverket och sedan fakturerat mig för deras kostnader. Hade de förstått att jag är ett företag så ska jag betala momsen sjäv till skatteverket. Så det är väll bara för mig att ta kostnaden och redovisa den som du beskriver här ovan.
Hej
Helt korrekt att du hanterar det som jag skrev tidigare i detta fallet.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.