Hej,
Jag håller på att bli galen så jag behöver hjälp med hur jag ska bokföra mina inbetalningar från Payson.
När en kund handlar i min webshop skapas automatiskt en kundfaktura i visma eekonomi, men jag måste registrera en manuell kassa - bankhändelse för att pengarna ska räknas in på mitt företagskonto.
Det jag inte blir klok på är att om jag väljer att registrera manuell kassa-bankhändelse så räknas avdragen bankavgift in i min totalsumma på företagskontot, vilket får det att se ut som att jag har mer pengar än jag har. Hur ska jag hantera detta korrekt?
I det här fallet har kunden handlat för 159 kr varav 7,66 kr försvinner i avgift till Payson (Först 5,66 kr i procentuell avgift vid köpet och sedan ytterligare 2 kr i kostnad för själva överföringen till mitt konto). Totalt flyttas alltså 151,34 kr till mitt företagskonto 1930.
Tacksam för all hjälp jag kan få så att jag kan göra rätt 🙂
Mvh
Emma
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Tack för din fråga, ber om ursäkt att du fått vänta på svar. Jag har kollat med min kollega som kan eEkonomi så att du får ett bra svar rent programmässigt hur vi rekommenderar att man gör gällande inbetalningarna från tex Payson som svarade följande:
1. Skapa bankhändelse på beloppet du faktiskt fått på kontot
2. Matcha händelsen och välj fakturan som pengarna avser
3. Se över beloppet som visas i rutan Betalt belopp, programmet kommer föreslå att det är en delbetalning eller en öresavrundning, och lägg in hela fakturans belopp på 159 kr. Detta kommer generera en diff.
4. Diffen bokförs genom att du klickar på en ny bankhändelse - Övrigt uttag därefter bankkostnad eller egen kontering
5. Klicka på Spara
På så sätt så får du bokfört och hanterar avgiften samt inbetalningen korrekt och får inte felaktigt saldo på banken eller något annat konto. Så du skall alltså registrera det du fått in på banken som bankhändelse, så att du får rätt saldo där och samtidigt pricka av fakturans fulla belopp då det är det du sålt för. Det är inte förrän du får pengarna utbetalt som de drar avgiften och det är då den skall bokföras.
Hör av dig om du har någon fråga kring detta, ha det fint!
Josefine
Hej
kan man inte dra av bankkostnaden direkt i kassan? Så burkar jag göra och då får man exakt summa direkt . Jag har dock problem med när jag matchar vad jag ska välja där inne så tacksam för om jag kan få det detaljerat beskrivet. Vad ska väljas i olika kolumner? Med vänlig hälsning, Anette
Hej!
Tack för din fråga. Jag är lite osäker på vad du menar med dina frågor tyvärr. Hur menar du med "kan man inte dra av bankkostnaden direkt i kassan?" I mitt svar ovan så hanterar du avgiften i steg 4 i kassa- och bankhändelser då man matchar själva bankhändelsen först mot fakturan och sedan blir det då en diff som man sedan bokför och hanterar. Du får gärna förklara lite mer vad du menar med denna frågan.
Du får gärna också förklara vad du menar med att du har problem när du matchar och vad du skall välja? Menar du att du inte kan hitta den fakturan du vill matcha mot eller att du inte vet vilket alternativ du skall välja för att matcha bankhändelsen?
Återkom med svar kring ovan, så kan vi säkert hjälpa dig med dina frågor.
Ha det fint så länge!
Josefine
Hej jag har test gjort som du skrev men när jag tar matcha så måste jag ta kort/swich i rullisten för att i sin tur få upp Payson ordrarna som jag har. Väljer där och gör en ny kontering för banktjänster blir det rätt? Det är alltså när jag kommer in i matcha jag inte vet annars vad jag ska välja för att få upp en order från Payson Med vänlig hälsning, Anette
Hej igen!
Jag har kollat med en kollega som kan Visma eEkonomi som säger att det är rätt att göra så som du skriver kring hur du hanterar inbetalningen från Payson om du har integrationen med Payson och Visma eEkonomi. Däremot är vi lite osäkra gällande bankavgiften, då du borde få upp en differens när du matchar Payson mot inbetalningen och man kan då välja ny kontering. Är det de du menar med att du väljer där och gör en ny kontering för banktjänster?
Om du känner dig osäker kring hur det fungerar i programmet så kan du kontakta supporten, som lättare kan se hur det ser ut för dig och kan hjälpa dig med det programmässiga så du får det rätt.
Ha det fint!
Josefine
Tusen tack! Ni hjälpte mig med ett enormt huvudbry 🙂
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.