Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Louise10
MEDLEM

Bokföra inbetalning av faktura som avser december 2022 men vars pengar kommer in i januari 2023

Hej,

Jag har ett AB och använder kontantmetoden och redovisar moms en gång per år. Jag säljer konsulttjänster.

Jag utförde konsultarbete för en kund i december. Jag skickade den fakturan till kunden den 28/12 2022. Den ska betalas den 27/1 2023. Således är det en faktura som ännu inte betalats men som ska, när den betalas, belasta året 2022.

1. Måste jag göra någonting NU i min redovisning i Visma (under den tid som fakturan ligger ute den återstående tiden, dvs idag till och med 27/1)?

2. Kommer Visma automatiskt förstå att inbetalningen som sker från kund i januari 2023, ska belasta 2022? (dvs att den ska redovisas till året 2022)

3. Ska momsen belasta 2022 års momsredovisning eller 2023 års momsredovisning? Känner systemet i Visma av detta också?

 

Hälsningar Louise

 

 

 

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Även vid kontantmetoden ska alla fakturor som avser ett visst år bokföras på det året. Metoden kallas också bokslutsmetoden.

 

Om du använder eEkonomi kommer fakturan automatiskt att bokföras på 2022 när du gör momsrapporten för året. Du behöver då inte göra något mer än  att just göra momsredovisningen, då bokförs fakturan som kundfordran och när du får betalning 2023 bokförs denna mot kundfordringskontot 1510. 

Jag har Visma eEkonomi, så det var ju skönt att det löser sig automatiskt. 🙂

Två följdfrågor till ditt svar:

1. Måste jag göra momsredovisningen innan fakturan betalas in den 27/1? Vad händer om jag istället avvaktar betalningen och efter betalning den 27/1 gör momsredovisningen?

2. Jag tolkar ditt svar som att momsen för fakturan alltså även den ska belasta året 2022?

 

AnnicaL
CHAMPION

Momsredovisningen i programmet bör du göra så snart alla fakturor mm för 2022 har bokförts - det har ingen koppling till när du gör momsdeklarationen till Skatteverket! Jag vet ärligt talat inte riktigt vad som händer i programmet om du bokför betalningen innan momsen är avslutad för 2022 men pga datumet på fakturan bör den ändå inte hamna på 2023. 

Ja, momsen och intäkten hör till 2022. 

Tack för svar! Då ska jag momsredovisa i Visam innan den betalas, för säkerhets skull.

Du skriver : "Momsredovisningen i programmet bör du göra så snart alla fakturor mm för 2022 har bokförts" Bara så vi inte talar förbi varandra; när du i denna mening avser att fakturan är bokförd så menar du att jag har skickat ut den via Visma till kunden men den behöver nödvändigtvis inte vara betald? Dvs vi skiljer på bokföring av faktura och bokföring av betalning av faktura?

Tack för tålamod med mina följdfrågor! 😉

 

AnnicaL
CHAMPION

Du ska ha gjort alla kundfakturor som avser jobb under 2022 och registrerat alla leverantörsfakturor med datum under 2022 - sedan gör du momsrapporten. Alla poster som rör 2022 ska således vara registrerade i eEkonomi - obetalda kundfakturor kommer att bokföras som fordran och obetalda leverantörsfakturor kommer att bokföras som leverantörsskulder och in- och utgående moms kommer att bokföras i och med momsrapporten. Det är detta som skiljer en vanlig månadsbrytning och ett årsskifte vid kontantmetoden.