Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

rebeccaaa
MEDLEM

Bokföra inbetalning av skattereduktion

Hej, 

Vi har fått en inbetalning för skattereduktion. Hur bokför vi skattereduktion? 

1930 debet 10 912

2510 kredit 10 912

Ska konto 8910 också vara med på något vis?

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Vad exakt är det skattereduktion för?

/Joachim

Hej, 

Kostnaden avser leasingbil som använts i företaget. 

/ Rebecca

Hej

Då bör det gälla en reduktion av fordonsskatt och skall bokföras på konto 5612 skatt och försäkring personbilar.

/Joachim

Hej!

Jag tror att det rör sig om en återbetalning av skattereduktion för investeringar avseende pandemistöd under 2021. Vi har nu fått samma typ av återbetalning från vårt leasingbolag. Reduktionen är skattefri och bör nog inte bokförsas på 5612, då man i så fall minskar skatteavdraget.
Om man hade gjort ett eget avdrag i deklarationen för 2021 skulle det ha bokats på 2510/8910. Det hade inneburit att det blivit en minskad ej avdragsgill skattekostnad. Då bör man nu bokföra den som en ej skattepliktig intäkt i år, om man inte tidigare har gjort en avsättning. Frågan är hur man lämpligast konterar? Det går ju inte att boka som minskad skattekostnad, då det inte regleras via skattsedeln.

Bäst blir nog på 3980 som ej skattepliktigt bidrag, alternativt på 6992 "Övriga externa kostnader, ej avdragsgilla", men då kan man få en "negativ kostnad", vilket är mindre lämpligt.

Mvh Andreas  

Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med lesongbolaget och hör efter med dem exakt vad det avser. Är det en återbetalning av leasingavgift så skall det bokföras mot konto 5615 leasing.

Om det gäller återbetalningar och inte bonus eller något liknande så skall kosntadskontot som det bokfördes mot från början minskas. Då är det en minskad kostnad. Enda gången det kan bokföra som en intäkt är om det gäller t ex ett bonus system.

Joachim