Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Leyla Siris
MEDLEM

Bokföra inbetalning från Let's deal

 

Hej,

Jag har sålt tjänster via Let's deal som tar 50% av försäljningen som är marknadsföringsavgifter ( annons kostnader) . Kan ni snälla hjälpa mig att bokföra detta i Visma eEkonomi Smart. Jag skickar inga kundfaktura till "Let's deal" eller till slutkunden utan Let's deal betalar löpande när slutkunden betalar till de.  Kunder köper tjänster via de.

 

Kan man använda Övriga insättning och Egen kontering ?

Kan man bokföra på det sättet ?

 

                                                                                                             Debit                                    Kredit

1930 Företagskonto                                                                           3125 sek

3041 försäljning tjänst 25%                                                                                                           5000 sek

2611 Utgående moms                                                                                                                    1250 sek

1580 ( 1684 ?) Fordringar för kontokort och kuponger                                                               3125 sek

5910  Annonskost                                                                               2500 sek

2641  Ingående moms                                                                        625 sek

1580 ( 1684 ?) Fordringar för kontokort och kuponger                   3125 sek

 

Här nedan kan ni se en inbetalning till mig som "Let's deal" har skickat som jag måste bokföra.

LeylaSiris_1-1705168578318.png

 

       

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du bokför det i princip på rätt sätt så länge du får in inbetalningarna i samma momsperiod som försäljningen sker. 
Du kan enbart ta bort raderna med konto 1580 från den kontering du har bifogat.

 

Alternativet till att göra på det sättet är att bokföra det som en dagskassa.

Visar med ett exempel med samma belopp som du bifogat ovan som en dagsförsäljning.

1. På försäljningsdagen bokför du det på följande sätt (Inte på inbetalningsdagen)



2. När sedan beloppet sätts in på banken så bokför du insättningen på följande sätt.



Det sista alternativet är det mest korrekta av de två.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Leyla Siris
MEDLEM

Tack så mycket