Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LovisaC
NY MEDLEM

Bokföra inbetalning i annan valuta

Hej!

Jag har fått en inbetalning via Paypal från en kund i valutan MXN den 18/12-24, hur ska jag bokföra detta i visma?

Jag tänkte såhär: 

Jag konverterar först inbetalningen från MXN till SEK ( hur valutakursen är idag när jag bokför)

Betalning från kund:  Debet 1930 (bankkonto) - totala summan pengar i SEK 

Bankavgift: Kredit 6570 (bankkostnad) - summan pengar i SEK som valutakursen var då (eftersom paypal tog en avgift direkt när betalningen skedde så kan jag väl inte omvandla avgiften till växelkursen som är idag?)

Valutaförlust: Kredit 7960 (valutaförluster) - summan i SEK

Sen fastnar jag, gör jag rätt? är väldigt ny på bokföring nämligen. 

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du bör gå efter valutakursen på den dagen du fick in pengarna på ditt paypalkonto. 

Så hantera det på detta sätt.

1. På insättningsdatumet en manuellt inlagd verifikation under Bokföring > verifikationer > Ny verifikation.

1970 Särskilda bankkonton debet insatt belopp i sek enligt insättningsdagens kurs.
3055 Försäljning varor utanför EU kredit
6570 Eventuell avgift.

2. Om du sedan har fört över pengarna till ditt vanliga bankkonto så gör du en ny kontering av det då

1930 Företagskonto debet Insatt belopp i SEK
1970 Särskilda bankkonton Kredit (Summan på 1970 från konteringen under punkt 1)
6570 Debet eventuell avgift.
8330 Debet eller kredit (Valutakursdifferens beroende på hur valutan rört sig mellan datum i punkt 1 och 2)

När du hanterar det som ovan så bokförs försäljningen på rätt datum och överföringen till företagskontot behöver dels inte göras eller kan göras senare.

/Joachim

Okej tack! Om jag förstått det rätt så går jag efter valutakursen som den var när jag fick betalningen. Förstår inte hur jag gör med avgiften. Den drogs direkt när kunden betalade, ska jag räkna in den totala summan jag fick först av kund eller summan efter att Paypal drog en avgift?

Har nu gjort:

1970 debet totala summan jag fick i SEK (summan innan paypal drog bort en avgift)

3055 kredit totala summan jag fick i SEK (summan innan paypal drog bort en avgift)

6570 debet avgift paypal i SEK

Men nu blir det inte differensen 0 mellan debet och kredit vilket den ska vara om jag förstått rätt? 

Nu gjorde jag såhär och fick balans mellan debet och kredit:

1970 debet summan jag får in på bankkontot

3055 kredit totala summan med avgift ännu ej borträknad 

6570 debet avgiften 

Om detta är rätt är det isåfall bara att göra det som skrevs på punkt 2.?

Hej

Helt korrekt om du fått balans i den första konteringen så skall du nu kunna följa punkt 2 vid inbetalningstransaktionen.

/Joachim