Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

visma_bokföring
UTFORSKARE

Utestående faktura inför årsbokslut

Hej, 
Antag att jag 2024-12-15 skickade en förskotts-faktura (fakturan skickades 2024-12 men arbetet fakturan avser görs först 2025-02) med 30 dagars kredittid till en kund och att kunden alltså kommer betala fakturan omkring 2025-01-15. 

Vad ska jag göra med den fakturan rent bokföringsmässigt inför årsbokslutet? 
Tack på förhand. 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du skall bokföra upp detta som en kundfordran så intäkten och momsen redovisas i 2024 förutsatt att beloppet överstiger 5 000 kr. Bokföringslagen säger att allt som fakturerats i 2024 skall redovisas i 2024. Skulle föreslå att i slutet av ett år så är det bättre att vänta med faktureringen av förskott till det nya året har startat i de fall inget arbete har utförts än.

/Joachim

Tack för återkoppling. 

Antar att jag då manuellt bokför genom att använda konto 3041 (försäljning av tjänst), 2611 (utgående moms) och istället för att säga att pengarna anlänt till konto 1930 (företagskonto) så använder jag konto 1510 (kundfordringar)?

Efter att ha gjort ovanstående så kan jag för att årets resultat ska bli rätt (och betala rätt skatt) sen överföra intäkter från 2024 till 2025 genom att använda konto 2970 (Förubetalda intäkter)?

visma_bokföring
UTFORSKARE

Gällande, "Antar att jag då manuellt bokför genom" , det kanske systemet gör av sig självt?