Hej.
Jag har stött på problem gällande inbetalningar på vårt valutakonto.
Vi har nyligen bytt program till eEkonomi och detta skapar problemet.
Vi har tidigare fakturerat kunder i ett program som inte hanterat Euro och därför skickat fakturor i SEK som vissa kunder betalat i Euro in på vårt valutakonto. Detta har vi bokfört genom att använda bankens valutakurs vid inbetalningsdagen och helt enkelt göra bokföringen i SEK och bokföra valutakursvinst eller förlust vid varje tillfälle.
Nu till mitt problem.
Vi har fortfarande kundreskontra kvar i vårt gamla program som är bokfört på konto 1510. När jag får inbetalningar bokar jag dessa i vårt gamla program och skriver ut en inbetalningsjournal som jag manuellt bokför på 1930/1510 i eEkonomi.
Nu uppstår följande:
Kund gör en inbetalning i EURO till vårt valutakonto. Fakturan är utställd i SEK i vårt gamla program och redan bokförd på 1510.
Transaktionen registreras i EURO i eEkonomi men min inbetalningsjournal är i SEK.
Mitt enda förslag på lösning är att göra matchningen på valutakontot i euro och sedan kontrollera hur mycket som bokades på 1510 och då göra en korrigeringsverifikation på det som diffar.
Ex:
Kundfaktura - 1000 SEK
Inbetalning - € 86
Inbetalningsjournal: 1930/1510 - 1000 SEK
Matchning eEkonomi: 1931/1510 - €86 (1089 SEK)
Korr.ver: 1510/8331 - 89 SEK
Blir det rätt om jag gör så? Eller har ni en annan lösning?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Eftersom inbetalningen ser ut att registreras på två olika bankkonton så kan det inte bli helt rätt. Inbetalningen kommer bli dubbelregistrerad dels på 1930 SEK konton och 1931 Eurokontot.
Om pengarna kommer in på konton som benämns som 1931 så bör det räcka med dessa två händelser.
Matchning eEkonomi: 1931/1510 - €86 (1089 SEK)
Korr.ver: 1510/8331 - 89 SEK
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Jag har varit lite snabb på tangenterna ser jag. Det är 1931 på inbetalningsjournalen och inte 1930.
Men då tänker jag rätt och bokar så som du skrev.
Tusen tack för hjälpen.
Hej
Aha då kan jag helt säkert säga att det blir korrekt om du gör på det sättet.
Tack för återkopplingen
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.