Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sigany
MEDLEM

Bokföra indrag av aktier med överkurs samt fondemission

Två av ägaran har valt att lämna bolaget så vi är två som kvarstår. Vi har fått ok från Bolagsverket med att göra ett indrag samt en fondemission från eget kapital för att täcka upp det minskade aktiekapitalet.
Men hur bokför jag detta?

Varje delägare har haft aktier på 12.500,-
Värdet på aktierna gör att de två delägarna som nu lämnar bolaget nu skall ha 149.510 vardera.
Hur skall detta bokföras?

Jag vet att fondemissionen för att täcka upp de 25' som minskar i aktiekapitalet görs via konto 2081 (K) och 2091 (D) och antar att indraget görs med 25.000,- på konto 2081 (D) mot 2893 (K) för utbetalning.
Men de övriga 137159,- per delägare, hur bokförs de? Det är ju inte fråga om någon aktieutdelning.

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Du har tänkt helt rätt kring fondemissionen och utbetalningen, fondemissionen bokförs genom att kreditera konto 2081 och debitera konto 2091, återbetalningen till aktieägarna bokförs genom att kreditera konto 2893 och debitera konto 2081. Men jag är faktiskt osäker på resterande del och jag har försökt hitta information på sidan Redovisa rätt bland annat men känner mig inte hundra på att den informationen träffar helt rätt för din situation.
"En nedsättning av aktiekapitalet genom indragning av aktier utan återbetalning debiteras konto 2081 Aktiekapital och krediteras konto 2091 Balanserad vinst eller förlust."

Jag tycker verkligen detta kan vara bra att kontrollera med din redovisningskonsult för att allt går korrekt till hela vägen, har någon annan i forumet bra info att dela med sig av är detta också välkommet. Har du inte en redovisningskonsult kan du gå via vår sida Hitta redovisningsbyrå

Önskar dig en trevlig helg! 
/My