Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp av bil från Polen betalt med euro

Hej

Hur bokför man en lastbil köpt i Polen för 17500 euro? Kan man räkna av moms på den? (På kvittot så är det inte någon moms redovisat) 

Jag har även köpt bilar och lastbilar i Sverige, är det någon skillnad på avskrivningsmetod mellan lastbil och personbil?

Allt är köpt andrahand kan man räkna av moms då?

Hur gör man avskrivning på dessa, är det någon skillnad på avskrivning av lastbil, lätt lastbil och personbil?


Tack på förhand!
1 SVAR 1
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Mikael, 


1. När du har angett ditt VAT-nummer får du en faktura utan moms, om du är redovisningsskyldig i Sverige räknar du fram momsen genom att ta totalbeloppet på fakturan och multiplicera med den procentsats som gäller i Sverige. Du kan se exempel med 25% moms för inköp av varor inom EU i tråden: Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU. 


2. Vad jag vet så ska inte tillvägagångssättet för att skriva av en lastbil eller en personbil skilja sig åt. Om du har inventarier som har ett högre inköpspris än ett halvt prisbasbelopp och en användningstid på fyra år eller mer, räknas det som en tillgång och därför kan avskrivningen fördelas på flera år. 


3. Gällande momsen på begagnade varor så kan du inte dra av den om det är köpt från en privatperson. Om det är ett företag som säljer den begagnade varan till dig så kan du dra av momsen om det finns specificerat på kvittot. 


4. Inventarierna skulle kunna bokas upp på konto 12xx-konto och avskrivningar kan göras i den löpande bokföringen:
Debet 78xx-avskrivningskonto
Kredit 12xx-konto för ackumulerade avskrivningar 
Du kan läsa mer om avskrivning i tråden Bokföra avskrivningar av inventarier och maskiner.


Jag nog ändå hänvisa dig till Skatteverket gällande att specificera momsen på inköpet, om det finns några skillnader på avskrivning mellan lastbil och personbil samt om du får räkna av momsen på andrahandsköp. 


Ha det fint!
/Theodor