Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jocke4u
UTFORSKARE

Bokföra inköp av bok från Amazon

Hej,

Har köpt en bok från Amazon enligt nedanstående faktura - hur tusan ska denna bokföras?
Tacksam om hjälp 🙂


9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kostnadsför 39,06 pund på
debet konto 6110 kontorsmaterial eller konto 6970 Facklitteratur
kredit konto 1930 om du betalt så

Mikael

Tack men momsen då?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan inte lyfta denna moms.

Du skulle ha meddelat säljaren inför inköpet att du är momsregistrerad i Sverige och skickat över ditt svenska registreringsbevis för moms, då hade säljaren kunnat sålt boken till dig utan att debitera moms.
Sedan hade du fått redovisa momsen på köpet i Sverige istället.
Omvänd skattskyldighet , som det kallas.

Du kan alltid kolla med säljaren om det går att återställa den ordningen 

Mikael

Du är grym Mikael, tack!
Spelar ingen roll för mig i detta fall så länge det blir rätt bokföringsmässigt - gör som du skrev.

Supertack för din närvaro och hjälp här!
Fd medlem
Inte tillämpbar

.....eller om just denna säljare har ett enklare sätt att ange att du som köpare är momsregistrerad......via sin hemsida?

Mikael 

Det har dom nog eftersom det är Amazon men om jag kan lyfta 27 kr i moms eller inte....överlever det 🙂

Hej Bosse,

 

Det behöver du nog kolla upp med Skatteverket så det blir korrekt och om du vill får du gärna återkoppla i tråden vad du fick för svar. 

 

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

😉 klok kille 

Ha en bra kväll

M

Jag har en följdfråga på detta med Amazon...

Amazon DE är ju registrerade för Svensk moms och tar inte ut tysk utan svensk momssats vid försäljning till Sverige.  Tittar man på fakturan ovan så ser men ett SE momsnummer och slår man på detta ser man att den är registrerad i Sverige.

Borde man då inte kunna bokföra en sådan faktura och lyfta om moms som om den vore inhemsk?