Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra moms eller inte?

Bedriver tidigare helt momsfri verksamhet, inom sjukvårdssektorn. Nu skall vissa delar faktureras med moms efter ett nytt dekret från år 2019.

Säg att jag har fakturering för 2MSEK, varav 500 TSEK + moms.

De enda momspliktiga kostnaderna jag får lyfta är de som är direkt kopplade till mina momspliktiga uppdrag.

Hyran för kontoret är utan moms så det som återstår är struntsummor.

Men i och med att jag kostnadsför alla kostnader inkl moms så sänker jag ju bolagets totala vinst= lägre inkomstskatt.

Skulle jag hålla på och dribbla med de ynka momskvittningar jag kan göra så får jag ju tillbaka en del moms men samtidigt lägre totala kostandsmassa i bolaget = högre bolagsvinst= högre bolagsskatt.

Tänker att momskrånglet inte är värt besväret, skillnaden mellan 25% moms och bolagsskatten är ju en liten skatteförlust för mig men jag slipper en massa arbete. Kan jag få "skit" för detta upplägg vid en granskning? 

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Chriskaffe,

 

Säkert föga förvånande så rekommenderar vi på Visma SPCS att du följer de rekommendationer för god redovisningssed som finns. Förstår att det kan kännas som ett merarbete i ditt fall men frågor du mig så är det så du måste göra.

 

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi får se hur det blir...

🙂