Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra inköp av cykel

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-04-06 11:31 )

Hej! Jag har köpt en lådcykel för att göra transporter i firman. Vilket konto bokföra jag denna på? Maskiner och inventarier?

12 SVAR 12
Highlighted
ANSTÄLLD

Re: Bokföra inköp av cykel

Hej hej!

Vår bokföringsexpert svarar på en liknande fråga och reder ut lite vad som gäller, främst kring frågan om man ska använda cykeln både i företaget och privat, men även lite allmänt. Läs mer här: Inköp av cykel för företag och privat bruk

Om cykeln kostar under ett halvt prisbasbelopp (22 250 kr år 2013) kan du dra av kostnaden direkt. Du kan använda exempelvis konto 5430 - Transportinventarier eller 5410 - Förbrukningsiventarier. 

Du får gärna återkomma om det skulle vara så att cykeln kostar mer än 22 250 kr, så ska vi reda ut vad som gäller då.

Highlighted
NY MEDLEM

Är det exkl moms? Den kostade 19413 exkl moms. Varav ca 2000kr i frakt
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej igen!

Ja det är anskaffningsvärdet exkl moms som ska vara under ett halvt prisbasbelopp.

/Annie
Highlighted
NY MEDLEM

Ok. Tackar!
Highlighted
NY MEDLEM

Vilket konto sätter jag lämpligen fraktkostnaden på? Skiljer det något mellan inköp av varor för försäljning och för inventarier?
Highlighted
ANSTÄLLD

Så länge det inte avser fraktkostnader du har i samband med att du säljer något väljer man vanligtvis samma konto som för inköpet, alltså samma som du valde för inventariet.
Highlighted
NY MEDLEM

Ok! Tack. gör man samma då för ex inköp av varor? På konto 4000?
Highlighted
ANSTÄLLD

Ja precis! 🙂
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kan man köpa en cykel på sitt AB?.

Funderat på att köpa mig en cykel men kan jag köpa den med bolagets pengar? Jag kan lika gärna ta cykel i tjänsten ibland som att köra bil.... och även egentligen när man ska uit på ärenden.