Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp av förbrukningsmaterial med privata pengar

Jag undrar hur man bokför ett inköp med privata pengar och hur man går tillväga för att få tillbaka pengarna till det privata kontot från aktiebolaget?

Inköpet gäller en byggställning som är köpt av en person med enskild firma , han skrev ett kvitto där han specade momsen och skrev även med sitt moms regnr.

Vilket konto bokför jag byggställningen på? det blir en inventarie antar jag, den kostade 23000 ink moms.

Skulle bli tacksam om nån kan vägleda mig då jag är grön på bokföring

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Johan, 

Ditt inköp kan du registrera som vanligt med kredit 2893 och debet 5410 samt 2641. När du sedan tar ut pengarna ur firman så blir det en transaktion med 1930 i kredit och 2893 i debet. Hur du kan hantera detta i eEkonomi kan du läsa om i vårt foruminlägg Betalat inköp med privata pengar i ett aktiebolag.

I eEkonomi har du även möjlighet att få hjälp med att hålla koll på dina inventarier om du registrerar dem under Bokföring - Inventarier. 

Det finns två olika sorters inventarier, dels de som kostnadsförs direkt och dels de inventarier som man gör avskrivningar på. Inventarier som köpt in till ett pris lägre än ett halvt prisbasbelopp (År 2020 23650 kr) eller har en användningstid på tre år eller kortare ska kostnadsföras direkt. I ditt program Visma eEkonomi registrerar du dem med inventariekontering korttidsinventarier. I vårt hjälpavsnitt Lägg till/ta bort inventarie får du detaljerade instruktioner om hur du gör. 

Hoppas detta kan underlätta för dig!

/Tinna