Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp av inventarier

Jag har gjort ett inköp av en komplett kontorsinredning uppdelad på två leverantörsfakturor. Sammanlagda beloppet överstiger ett halvt basbelopp och livslängden/avskrivningstiden bedöms till 5 år. Inredningen består av många enskilda objekt som bord, stolar, skåp osv. Hur bokför jag på bästa sätt detta och hur läger jag på bästa sätt upp det som inventarier med avskrivning?
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du bokför båda fakturorna
Debet 1220
Debet 2641 om avdragsgill moms är aktuellt
Kredit 2440 om du köpt på kredit och bokför enligt faktureringsmetoden, annars 1930
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Hur lägger jag in dem som inventarier med avskrivning?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det har jag inte svaret på i nuläget. Jag kan inte det programspecifika.
Jag hoppas du kan få det svaret av någon bättre programkunnig

Mikael

Hej!

Du har möjlighet att bedöma varje enskild inventarie och kostnadsföra allt om du vill om varje inventarium är under ett halvt prisbasbelopp.

Men om du vill aktivera dem så bokför du dem som Mikael skriver som en leverantörsfaktura. Sen lägger du in det under Bokföring - Inventarier. Välj Ny inventarie och så lägger du upp dem. Avskrivning på 5 år och fr o m anskaffningsmånad tycker jag är mest korrekt.

Löpande avskrivning gör du sen under Bokföring - Verifikationer. Klicka på pilen vid Ny verifikation och välj Gör avskrivning. Godkänn.

Hoppas detta hjälper dig 🙂

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100