
Fd medlem
Inte tillämpbar
2019-04-04
13:11
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2019-04-04
13:11
Bokföra inköp av inventarier
Jag har gjort ett inköp av en komplett kontorsinredning uppdelad på två leverantörsfakturor. Sammanlagda beloppet överstiger ett halvt basbelopp och livslängden/avskrivningstiden bedöms till 5 år. Inredningen består av många enskilda objekt som bord, stolar, skåp osv. Hur bokför jag på bästa sätt detta och hur läger jag på bästa sätt upp det som inventarier med avskrivning?
Svara
4 SVAR 4

Fd medlem
Inte tillämpbar
2019-04-04
15:52
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2019-04-04
15:52
Du bokför båda fakturorna
Debet 1220
Debet 2641 om avdragsgill moms är aktuellt
Kredit 2440 om du köpt på kredit och bokför enligt faktureringsmetoden, annars 1930
Debet 1220
Debet 2641 om avdragsgill moms är aktuellt
Kredit 2440 om du köpt på kredit och bokför enligt faktureringsmetoden, annars 1930

Fd medlem
Inte tillämpbar
2019-04-04
17:53
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2019-04-04
17:53
Tack! Hur lägger jag in dem som inventarier med avskrivning?

Fd medlem
Inte tillämpbar
2019-04-04
19:46
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2019-04-04
19:46
Det har jag inte svaret på i nuläget. Jag kan inte det programspecifika.
Jag hoppas du kan få det svaret av någon bättre programkunnig
Mikael
Jag hoppas du kan få det svaret av någon bättre programkunnig
Mikael
2019-04-05
13:37
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2019-04-05
13:37
Hej!
Du har möjlighet att bedöma varje enskild inventarie och kostnadsföra allt om du vill om varje inventarium är under ett halvt prisbasbelopp.
Men om du vill aktivera dem så bokför du dem som Mikael skriver som en leverantörsfaktura. Sen lägger du in det under Bokföring - Inventarier. Välj Ny inventarie och så lägger du upp dem. Avskrivning på 5 år och fr o m anskaffningsmånad tycker jag är mest korrekt.
Löpande avskrivning gör du sen under Bokföring - Verifikationer. Klicka på pilen vid Ny verifikation och välj Gör avskrivning. Godkänn.
Hoppas detta hjälper dig 🙂
Mvh
Lovisa
Du har möjlighet att bedöma varje enskild inventarie och kostnadsföra allt om du vill om varje inventarium är under ett halvt prisbasbelopp.
Men om du vill aktivera dem så bokför du dem som Mikael skriver som en leverantörsfaktura. Sen lägger du in det under Bokföring - Inventarier. Välj Ny inventarie och så lägger du upp dem. Avskrivning på 5 år och fr o m anskaffningsmånad tycker jag är mest korrekt.
Löpande avskrivning gör du sen under Bokföring - Verifikationer. Klicka på pilen vid Ny verifikation och välj Gör avskrivning. Godkänn.
Hoppas detta hjälper dig 🙂
Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning
Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100
Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100
Svara
