Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Linnea84
MEDLEM

Bokföra inköp av maskin från Tyskland

Hej! Jag skulle behöva en tydlig lista över hur jag ska bokföra ett inköp från Tyskland.

Jag har betalat för maskinen som ska användas i min verksamhet med mitt företagskort. Den kostar 2600 EU och 40 EU för frakt. Sen tillkom en avgift för mitt kortköp på 1,65 % av köpesumman. Köpet gjordes den 29/7. Summan i svenska kronor blev 31 515, 43 kr. 

Hur ska detta bokföras och hur gör jag en avskrivning på den? Jag är relativt ny på bokföring så förklara gärna så tydligt så möjligt🙏🏼 Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Linnea 

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

För att kunna ge dig en komplett kontering så behöver jag ha vad varje transaktionstyp är i SEK.

2600 Euro = ? I SEK
40 Euro = ? i SEK
Vad blev avgiften på 1,65 % i SEK.

Återkom med den informationen så ordnar jag en exakt kontering och hur du gör avskrivningar på denna maskinen på bästa sätt.

Önskar dig en fortsatt din dag
Joachim

Hej! Ursäkta sent svar. 

2640 euro är 30992,48 i sek

De 40 Euro är frakten men tänker att de kanske inte måste redovisas separat? Så gör jag ju aldrig med svenska köp. 

Bankkostanden är 522,95 sek 

//Linnea 

Hej

Frakten kan du helt korrekt välja att lägga in i köpesumman om du vill. Den behöver inte delas upp.

Konteringen av hela summan på 31 515, 43 kr blir då på följande sätt. Då inköpet är gjort från ett Eu land (Tyskland) så skall det redovisas omvänd skattskyldighet på inköpet.

För att göra avsrkivningar på maskinen så lägger du upp den som en enläggningstillgång i eEkonomi.

Kontrollera att du har har valt hur ofta avskrivningar skall göras månadsvis eller årsvis under : 

Inställningar > Företagsinställningar > Bokföringsuppgifter.

Lägg sedan upp maskinen som en tillgång under  :

Bokföring > Anläggningstillgångar > Ny anläggningstillgång.

Beroende på om du väljer månads eller årsvis avskrivning så kommer eEkonomi skapa avskrivningsverifikationer åt dig.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

Tusen tack, du rädda min dag🙏Önskar dig en fin dag med! Mvh Linnéa