Hej,
Jag behöver lite hjälp med att bokföra inköp/inbyte av personbil med finansiell leasing.
Pris ex moms: 351920
Moms: 87980
Kreditbelopp: 329900
Inbyte/särskild leasingavgift: 88000 ex moms
Avtalstid: 36 månader
Restvärde: 175960
Nu har första leverantörsfakturan för avbetalningen mottagits där moms på 23447, 78 anges.
Leasingavgift: 3892.26
Uppläggningsavgift: 495
Särskild leasingavgift: 87999.71
Interimsavgift: 1405.16
Frågan är nu hur jag bokför allt detta? Inget har betalats från bankkontot ännu. Hur blir det med momsen? Blir den avdragsgill eller inte? Lägger jag upp ett nytt lån i kontoplanen? Detta måste väl ändå anses vara ett lån, snarare än leasing? Förvirrad i hur det ska konteras och bokföras.
Tacksam för hjälp!
Hej
Då leasing och inbyten hanteras på lite olika sätt från fall till fall så skulle jag behöva se samtliga underlag du har på dels själva inbytet och även den faktura du fått. När du bifogar underlagen se till att du tar bort all känslig information (GDPR information) som personnummer, registreringsnummer, namn etc från dem.
utifrån de poster du anget så ser det ut att vara ett rent leasingavtal. Vid inbytet så brukar det alltid anges ett kreditbelopp då leasing är som ett lån då man i princip lånar bilen mot en månadskostnad under en förutbestämd period. Oftast 36 månader.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Hej,
Jag får inte ladda upp bilder, men försöker med texten:
Leasingvillkor
Totalt pris, kr
351 920
Varav extra utrustning, kr Restvärde, kr
175 960
Restvärde, %
50
Basdag för ränta
2023-08-04
Leasingperiod*
36
Särskild leasingavgift, kr
88 000
Leasingavgift*, f.n. kr
3 832
Betalningsintervall
Månad
Rörlig / Fast ränta
Rörlig
Uppläggningsavgift, kr
495
Administrationsavgift, f.n. kr
59
Påminnelseavgift, f.n. kr
60
Förseningsavgift, f.n. kr
Samtliga angivna belopp är exklusive mervärdesskatt. *Leasingavgiften kan också komma att ändras med anledning av utbetald eller utebliven klimatbonus.
Definitionen av leasinperiod hänvisas till villkoren.
Leasingavgift Period 1 av 36, 2023-09-01 - 2023-09-30 1) Uppläggningsavgift Särskild leasingavgift Interimsavgift 2023-08-21 - 2023-09-01 1) I leasingavgiften ingår en räntekomponent som är rörlig och justeras i samband med förändringar i VWFS basränta. Det innebär att din månadsavgift kommer att förändras över tid. |
| 3 891,26 495,00 87999.71 1405.16 | |||||
Drö>måbrinta utgår enligt avtal - för närvarande 24.00 %, dock 75 kr. | Oss tillhanda 2023-09-12 | Summa (exkl moms) 93 791,13 | Total moms 25 % 23 447,78 | Tidigare betalt 109 999,64 | Öresavrundning - 0,27 | Att betala | 7 239,00 |
Hej
Själva leasingfakturan bokför du på följande sätt. Leasingfakturor ställs upp på ett rätt rörigt sätt där det finns en mängd olika avgifter och avdrag vad som betalts tidigare. Dessutom så får endast halva momsen dras av på leasingavgiften. Uppläggningsavgiften får man däremot dra av hela momsen på.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Tack för svar!
Leverantörsfakturan och betalningen är redan bokförd, då detta legat bakåt i tiden. Alltså har leverantörsskulden och utbetalningen bokförts i enlighet. Hur kan jag då se till att kontona stämmer, enligt ovan?
Sedan är ju frågan också gällande inbytet av tidigare fordon, som de angett som "tidigare betalt", inklusive moms, och "särskild leasingavgift", ex moms? Jag får det inte att balansera korrekt? Jag behöver alltså fortfarande bokföra inbytet, halva momsen, och få alla konton att balansera och vara korrekta? Leasing för 6744 SEK har redan bokförts när leverantörsfakturan betalades.
Tacksam för hjälp!
Med vänliga hälsningar,
Stina
Hej
Du kan kontrollera under Bokföring > Verifiaktioner hur det tidigare är bokfört. Skulle det inte stämma enligt min instruktion så kan du skapa en korrigeringsverifiaktion.
Inbytet är med i konteringen som jag bifogade en bild av. Det är kreditposterna på 5615 och 2641 som avser inbytet (Det tidigare inbetalda beloppet)
Önskar dig en fortsatt fin dag.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.