Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JVincent
MEDLEM

Bokföra inköp av tjänst från EU-land där säljaren lagt på moms

Jag har köpt webbhotell av ett företag i Nederländerna, och på fakturan har de redan lagt på 25% moms. När jag undersökt saken själv så verkar det ju som att eu-inköp bör bokföras på konton som indikerar att de är just tjänster från EU, men när jag gör det så appliceras omvänd skatteskyldighet automatiskt. I och med att jag redan betalt momsen så kan det ju inte vara tänkt att jag ska betala moms igen? Hur gör jag?

 

Sen förstår jag inte riktigt detta med omvänd skatteskyldighet heller. På skatteverket verkar det ju som något man faktiskt ska betala in, medans vissa bokföringstips online indikerar att det mer är en fiktiv summa som ska redovisas mest för redovisningens skull. Om man köper en tjänst där momsen redan är applicerad har man ju rätt att dra av den, så hur kommer det sig att man ska betala moms om man givit sitt VAT-nummer så att momsen blir automatiskt avdragen?

3 SVAR 3

När du gjorde inköpet från Nederländerna så borde du, någonstans, ha kunnat registrera ditt VAT-nummer, d.v.s momsregistreringsnumret. Och då skulle det företaget, om dom gjort rätt, ha fakturerat dig med omvänd moms, d.v.s fakturan skulle då ha saknat momsbelopp. Du skulle en sådan gång ha bokfört detta som inköp av tjänst EU 25% i det här fallet och sedan krediterat utgående moms och debiterat ingående moms , allt 25% . Rätt konton är viktigt så att det hamnar på rätt rader i din momsdeklaration. 

Men då du fått moms på fakturan så har sannolikt säljaren ingen uppgift om ditt VAT-nummer och då hanterat detta som en försäljning till en privatperson, eller ej beskattningsbar person som det kallas. Momsen du då har på din faktura är iofs svensk men sk MOSS-moms och ej avlyftbar. Enligt skatteverket så skall man trots detta bokföra detta som ett EU-inköp och lägga på moms och dra av moms. Vilket jag tycker är märkligt då hela tanken bakom systemet är att affärerna skall mötas. Vilket en sådan hantering då inte gör. 

Så det vi gör, även om det då är "fel", är att vi helt enkelt bokar hela summan som en kostnad. Man får ju inte lyfta en sådan här felaktigt påförd moms men jag tycker även att det blir fel i systemet om vi rapporterar det som ett EU-inköp när säljaren inte hanterar det som en EU-försäljning. Lycka till!

 

Så jag ska bokföra det ungefär som ett vanligt köp, fast utan att notera någon moms?
Vet inte riktigt vart det gick fel gällande VAT-nummer. Jag brukar applicera det om jag får möjligheten, men det är inte alltid de gör det enkelt för en.

 

Gällande fall då det hade varit korrekt hur ska kontona se ut då?
Har exempelvis ett inköp av tjänst/online software från ett land utanför EU som jag bokfört såhär:

 

1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto -------------------------- Kredit 555,04
4531 - Inköp av tjänster från ett land utanför EU, 25 % moms ------- Debet 555,04
2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet ----------- Debet 138,76
2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 % ---------------- Kredit 138,76

Är det något här som saknas? Transaktionen bör räknas som IT-tjänst om något konto behövs för att specificera vad för tjänst det är.

Det ser rätt ut i korrekta fall. Vill man även få "rätt" kostnadskonto så bokar man då även kredit 4549 (motkonto beskattningsunderlag import) och sedan debiterar man "rätt" kostnadskonto. Då liksom nollar 4549 ut bokningen på 4531 och man flyttar kostnaden till rätt kostnadsslag. Lycka till!