Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp av tjänster och radioreklam

Hej,
Jag har ett handelsbolag och har tre frågor om hur jag bokför följande fakturor.

faktura 1.
Vilket konto rekommenderar du att jag bokför ljud och ljus utrustning samt ljudtekniker till en konsert.

faktura 2.
Jag har en faktura på radioreklam, hur bokför jag det?

faktura 3.
Fakturan är på hotellboende för musiker på konserten och är en del av arvodet. Vilket konto bokför man hotellboende?

Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning Kristian Johansson
9 SVAR 9
Pacsac
CHAMPION

Hej, det är säkert någon som har BETYDLIGT bättre kunskaper än vad jag har, så när dom har vaknat får du kanske bättre svar.
Jag skulle dock anse att det är inköp 4XXX konto på punkt 1 och 3 för det är kostnader för intäkter som du förhoppningsvis får.
Punkt 2 kanske skall vara på 5900 om det är för företaget generellt. Om det är till konserten så är det 4XXX konto.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret! Finns det någon anställd på Visma som kan instämma? Vilket nummer har inköp av tjänst? Hotellfakturan är 12% moms, vilket nummer gäller då?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Till att börja med får jag tacka info@pacsac.se för ett bra svar! Det känns som ett bra resonemang!

Både faktura 1 och 3 är utgifter för köpta tjänster/arbeten från andra företag eller personer som inte är anställda i företaget. I och med att utgifterna avser företagets "tillverkning" eller tjänsteproduktion, som jag antar att det gör i det här fallet, kan du använda exempelvis konto 4600 - Legoarbeten och underentreprenader.

Om du är osäker på vad som gäller för din verksamhet skulle jag rekommendera att du stämmer av detta med din redovisningskonsult.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 

Jag har ungefär samma fråga. Vi har hyrt in en firma som har skrotat, alltså plockat ner, en gammal maskin. 
Hur bokför jag fakturan från den firman? 

t.ex. inhyrd personal kontogrupp 68XX men om det är något som skall "säljas" vidare ett 4XXX konto
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vilket konto använder jag för en larmfaktura? Inköp av tjänst som inte ska säljas vidare alltså.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag skulle välja 5090 om det är larm i en lokal du hyr eller 5198 om det är larm i en egen fastighet.

//Tina

Jag använder konto 6370 kostnader för bevakning och larm.
Fd medlem
Inte tillämpbar

6370 fungerar också - kanske t o m är bättre. Vi är ett litet större företag och då vill man gärna ha en enkel bild av sina fastighetskostnader, vilket bättre uppnås om man lägger det på 5xxx-konton tycker jag.

Däremot larminstallationer och kostnader för väktare ska ligga på 6370.

Gäller det större larminstalaltioner kan man också tänka sig att man bokför det som en anläggningstillgång.

//Tina