Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp av träningsskor till en anställd

Hej, Om ett företag köper träningsskor till en anställd måste den anställde förmånsbeskattas om företaget bokför kostnaden som ej avdragsgill.
8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då skall det beskattas som förmån. och betalas avgifter på i vanlig ordning.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok jag trodde att man bokför kostnad som avdragsgill  i företaget(hela beloppet på konto 7690 utan avdrag för moms) och den anställde förmånbeskattas. Men du menar att träningsskor inte  är avdragsgilla för företag alls.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Om det är en förmån och den beskattas så är den avdragsgill. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, tack för hjälpen
Powerlina
MEDLEM

Hej!

Om jag som egenföretagare ska springa ett maraton med ett företag (i marknadsföringssyfte), har jag rätt att köpa löparskor och dra av de på företaget då? Finns det något maxbelopp? Jag har aktiebolag och jag kommer få betalt för uppdraget. 

Hur bokför jag det?

Tacksam för snabbt svar! 

Hej

Samma regler gäller även i detta fallet dvs att du får ta upp kostnaden på företaget men sedan måste det läggas in en förmånsbeskattning på dig privat. Detta för att skorna blir dina privata även om företaget står för kostnaden. Dels går de att använda fler gånger efter att marknadsföringsloppet är avklarat samt att de går att använda privat.

/Joachim

Powerlina
MEDLEM

Hej! 

Tack för informationen! Okej så om jag tar upp det som en vanlig kostnad på företaget, är det så jag bokför det då också? Eller gör jag något annat i min bokföring? Och tar man upp det i sin privata deklaration sen då eller? 

Hej

Inköpet bokför du som ett vanligt inköp på konto 7690 övriga personalkostnader och 2641 ingående moms.

När du sedan betalar ut nästa lön så skall du ta upp förmånen i den konteringen.

Följande rader skall läggas till 
7389 Debet (Förmånsvärdet)

7399 Kredit (Förmånsvärdet)
7512 Debet (Arbetsgivaravgiften på förmånsvärdet)
2731 Kredit  (Arbetsgivaravgiften på förmånsvärdet)

/Joachim