Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra inköp från Thailand

Vi har ett nystartat företag som kommer att ha tillverkning av egen produkt i Kina. Nu har vi beställt en del till produkten från en leverantör i Thailand som skeppas direkt till Kina, alltså inte via oss. Efter denna gång kommer dessa 2 leverantörer sköta detta själva.

Vi har fått en faktura från Thailändska leverantören i USD 

2017,80 USD för själva produkterna och 330 USD i fraktkostnad. Moms/tull odyl står Kinesiska leverantören för. Hur bokför jag denna leverantörsfaktura ?

3 SVAR 3

Intressant fråga. Spontant bara som varuinköp utan moms. Det är ju ingen import då vara inte kommit till Sverige och inte ens till EU. Försökte hitta info men det gick jag bet på. Däremot så blir det ju omvänd moms när ni får dom färdiga varorna levererade från Kina.

En annan sak som kan uppstå en sådan här gång är ju om ni har bokslut efter att ni köpt från Thailand men innan ni fått leverans från Kina. Då blir varorna från Thailand lager i utlandet. Lycka till!

Tack ! Ok så när jag skapar leverantörsfakturan så blir det typ:

2440 K 2347,80

4010 D 2017,80

5700 D 330

och när vi får in första ordern från Kina bokar jag den på samma sätt fast lägger till tullfakturan och ev övriga kostnader och där kommer även momsen in i bokföringen. Är jag rätt ute då ??

Ser ut att bli rätt.  Det är ju oavsett inte aktuellt med moms i det här läget. Varken importmoms eller omvänd moms.

Funderar lite på hur den kinesiska leverantören gör när dom hanterar moms och avgifter på varorna från Thailand. Det är ju inte dom som köpt dom för som jag fattar det så har ni betalat den Thailändske leverantören?

Du kan ju även, så länge, lägga inköpet på ett lagerkonto, 14xx, och kalla det lager Kina t.ex.... Blir samma effekt vad gäller moms men du slipper få en resultatpåverkan, det är ju, ännu  så länge ingen kostnad utan en tillgång...

Konto 4010 är ju på sätt och vis vilseledande. Ett varuinköp är aldrig en kostnad utan en tillgång. Det blir en kostnad först när man säljer vara, KSV (KostnaSåldVara).... 

I Visma Administration så funkar ju dock lagerhanteringen så att man bokför alla inköp på 400. Kör en lagerförändringsjournal som då debiterar t.ex. 1410 och krediterar typ 4090. D.v.s nollar bort varukostnaden... tog ett tag innan jag fattade det upplägget då jag bokade inköp på 1410... vilket blev heltokigt när jag körde journal... men det är ju en helt annan historia det.... Lycka till med produkttillverkningen...  och företagandet