Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lamse_
MEDLEM

Bokföra inköp från Wish

Hej!

Jag har köpt varor från wish appen båda från EU och non-EU land.
Hur kan jag bokföra detta.
inköp 15,93$
Frakt 9,87$
Total 25,80$

Tack på förhand 

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lamse!

Jag antar att dessa inköp gjorts som privatperson, stämmer det? Vet du om det kommer bli fråga om tullkostnader för de inköpen som gäller utanför EU?, (låga belopp så troligtvis inte men tänkte bara dubbelkolla). Vill dessutom veta om det lagts någon moms på inköpen som avser inom EU. Återkom gärna med svar på dessa motfrågor så ska vi försöka hjälpa dig med hur det ska konteras.

Tack för ditt inlägg
Lamse_
MEDLEM

Hej Kalle!

Det Stämmer att dessa inköp gjorts som privatperson till sin privatföretag.
Kan du hjälp mig hur ska jag konteras detta.

Tack på förhand
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Vilka konton du kan använda dig utav vid kontering av inköpen kan du hitta här: Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU, jag antar att du ser detta som ett utlägg till företaget och att du vill ha tillbaka pengarna du lagt ut, i så fall skall du använda konto 2013 Övriga egna uttag istället för konto 1930 i exemplen som anges i länken ovan.

/Carl 
Lamse_
MEDLEM

Hej Carl!

Tack. jag undrar om frakt hur man bokföras denna. kan man ta inköp + frakt och so beräkna moms på summan eller??

Tack på förhand
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det stämmer bra momsen skal beräknas på totalbeloppen som finns på fakturan enligt svenska momsregler, det totala beloppet skall finnas specificerat på tullfakturan därefter är det ex 25% moms på beloppet för att räkna fram momsen.

/Carl
jcv_86
MEDLEM

På små belopp kommer ingen specificerad tullfaktura. Hur gör man då? Säg att man har köpt en vara för 9 kronor och frakten är 9 kronor och detta har betalts med företagskontot och man bokför enligt kontantmetoden. Hur ska det bokföras? (gärna skriv in kontonr samt om det ska vara debet eller kredit. Ska man använda omvänd skatteskyldighet? skriv gärna med dessa konto, belopp och kredit/debet)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej jcv_86!

Gå in och kolla på den tråden Carl hänvisar till tidigare i tråden så får du hjälp med konteringar Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU.

/Fredric