Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp och försäljning av hö

Jag och min fru driver en liten hästverksamhet där vi bland annat köper in hö för att dels ge det till verksamhetens hästar och dels sälja till våra uppstallade hyresgäster.

Min fråga är nu först hur inköp av hö ska bokföras? Ska man bokföra det som lager eller kan man lägga det som typ förbrukningsmaterial eller liknande? Anledningen till att jag helst inte vill lägga det som lager är ju att ett lagersaldo helt garanterat inte kommer att stämma vid årets slut. Det blir ju en hel del svinn både med tanke på att man ev måste kasta en del hö som blivit dåligt och att man väger mer hö än vad som faktureras.

När jag väl fått utrett hur inköpet ska bokföras så kanske det blir glasklart hur försäljningen av hö ska bokföras. Är det någon som kan det här och det är komplicerat så förklara gärna även hur försälning ska bokföras, tack!
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Marcus!

Jag föreslår att du bokför detta utan att blanda in ett lagerkonto. I mindre verksamheter är detta mycket vanligt.

Gör så här: boka inköpen på ett separat konto, t.ex. nr 4020, som du döper till ”Inköp hö”. Jag tycker inte inköp av hö skall likställas med förbrukningsmaterial utan jag vill ha det bland 40-kontona, d.v.s. konton som varierar i takt med antalet hästar (egna eller inhyrda) och därmed de inkomster verksamheten har.
När sedan året är slut inventerar du inneliggande lager av hö och inköpsvärdet av detta minus det lagervärde av hö du hade när året började bokför du kredit 4020 och debet ett nytt konto 1420, som du döper till ”Lager hö”. Skulle den skillnaden bli negativ (lagervärdet vid årets början är högre än värdet vid årets slut) så bokar du debet 4020 och kredit 1420.

Sen ville du även ha lite tips om hur försäljningen skall bokas. Lägg upp konto 3020, ”Försäljning hö”. En försäljning på exempelvis 1000 kr + 250 kr moms som betalas in på ditt bankkonto kan då bokföras så här: Debet bankkontot (1930) 1 250 kr, kredit försäljningskontot (3020) 1 000 kr och kredit utgående moms (2611) 250 kr. Vid årets slut lägger du till en bokning av de eventuella kundfakturor som inte är betalda per 31/12 och bokar dom likadant fast med konto 1510 (kundfordringar) som debet. När dessa pengar sedan trillar in den andra sidan årsskiftet bokas dom debet 1930 och kredit 1510.

Lycka till och rid försiktigt!

Pär Gustavsson
Auktoriserad redovisningskonsult
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack för svar, helt perfekt!
rbergarn
MEDLEM

Hej,

 

På vilket konto skall man bokföra kostnader för Viltfoder/Viltkostnader

Alltså kostnader man får för att tex skapa en Åtel för Vildsvinsjakt, Vildsvinsutfodring så att det min arrendator odlar på min mark blir mindre skadat?

Jag har ju jakträtten på min utarrenderade jordbruksmark

 

MVH

/Roger

 

rent spontat skulle jag ta det på ett 4xxx konto då det är kostnad för att få en intäkt,

men det kan väl även vara en fastighets/mark kostnad