Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköpt flygbiljett till annat EU-land

Hej,

Undrar hur jag ska bokföra en flygbiljett jag just köpt från Göteborg till Paris? Första gången jag gör detta.

Resan är köpt av SAS och jag kan inte se att de har specificerat någon moms på biljett-kvittot. Det enda som framgår är en herrans massa avgifter och skatter (dessa antar jag dock inte ska bokföras på något speciellt sätt)

Tacksam för svar!

Bästa hälsningar,

Max

5 SVAR 5
Pacsac
CHAMPION

det är ingen moms på gränsöverskridande transport, gäller flyg, färja eller bro mm

allt kostnadsförs förslagsvis på resekostnader

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Pacsac!

Good to know 😉
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra avgifter för flygbiljett - Visma eEkonomi.

Nygligen gjorde jag en affärsresa och flög då från Sverige till Island och tillbaka till Norge. Utöver grundsumman står det på den första fakturan koderna, YR, YA och XT och därefter olika belopp. Som jag förstår det är dessa olika typer av avgifter för biljetten, men hur skulle det bokföras i Visma eEkonomi? 

Den andra flygbiljetten har inte koder, utan där står det "Taxes, Fees, Other Charges" och "Domestic/International Fees". Vilka konton ska jag lägga sakerna under så att det blir korrekt, eller räknas alla typer av flygavgifter som moms?

Tack på förhand för all hjälp,
Gabriel
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vill börja med att flagga för att jag inte är expert - alls - men jag är rätt säker på att du bokför hela flygbiljettens kostnad som just flygbiljett (eller motsvarande konto). Ingen moms vad jag förstått så hela summan går som biljett). Så länge resan är kopplad till din verksamhet så är den väl avdragsgill. Men återigen, detta är vad jag letat mig fram till och gjort själv. Kanske vet någon annan bättre?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Max du är inne på rätt spår

Mikael Pettersson